بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان‌هاي مناطق آزاد تصويب شد

تاریخ انتشار : 1400/01/16

بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان‌هاي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و اصلاحيه بودجه سال ۱۳۹۹ آنها توسط هيات وزيران به تصويب رسيد.

به گزارش ايبِنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست‌جمهوري، شمول اين تصويب نامه، مصوبات عادي (غير طبقه بندي‌) هيات وزيران، کميسيون هاي موضوع اصل (۱۳۸) قانون اساسي و نمايندگان ويژه رييس‌جمهور موضوع اصل (۱۲۷) قانون اساسي، مصرّح در موضوع «مناطق آزاد تجاري- صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي» تا پايان بهمن ۱۳۹۹ بوده و هر مصوبه مربوط به موضوع و حدود شمول اين تصويب نامه که در آن درج نشده، تا هنگام تعيين تکليف توسط هيئت وزيران (که با فوريت خواهد بود) غيرقابل استناد است.

همچنين در ادامه، اعضاي دولت به پيشنهاد دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري – صنعتي و ويژه اقتصادي و به استناد بند (ج) ماده (۴) قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري – صنعتي، بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان هاي مناطق آزاد تجاري – صنعتي کيش، قشم، چابهار، ارس، اروند، انزلي، ماکو و شرکت هاي تابع آنها و نيز اصلاحيه بودجه سال ۱۳۹۹ سازمان هاي ياد شده را بررسي و به تصويب رساندند.

معافيت رايانه هاي دستي اهدايي به دانش آموزان مناطق محروم از پرداخت سود بازرگاني

باتوجه به شيوع ويروس کرونا، تعطيلي مدارس و ضرورت آموزش دانش‌آموزان از طريق شبکه آموزش دانش‌آموزي (شاد)، هيات وزيران باهدف جلوگيري از قطع ارتباط تحصيلي دانش‌آموزان ايتام و بي‌بضاعت مناطق محروم کشور، با معافيت يک‌هزار دستگاه رايانه دستي (تبلت) اهدايي از پرداخت سود بازرگاني با هماهنگي وزارت آموزش و پرورش موافقت کرد.

رفع اختلاف بين وزارت صنعت و سازمان امور مالياتي کشور در مورد عوارض نوشابه هاي گازدار

هيات وزيران در ادامه، درخصوص رفع اختلاف بين وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالياتي کشور در مورد مطالبات عوارض نوشابه هاي گازدار از سال ۱۳۹۳ لغايت ۱۳۹۸ تصميم گيري کرد.

به موجب تصميم دولت، با توجه به اينکه قانونگذار ميزان، نحوه تعيين و مرجع وضع عوارض نوشابه هاي گازدار را تغيير داده که در رديف بودجه مندرج در قانون بودجه منعکس شده ولي تاکنون مرجع موصوف تشکيل نشده و عوارضي وضع ننموده و از سوي ديگر از آنجا که امکان مطالبه عوارض با اتکا و استناد به رديف بودجه وجود ندارد، هيئت وزيران مقرر نمود عوارض مربوط از سال ۱۳۹۳ لغايت ۱۳۹۸ ملغي الاثر بوده و قابل مطالبه نخواهد بود.

 اصلاح آيين‌نامه اجرايي قانون حفظ کاربري اراضي زراعي و باغ ­ها

دولت به پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي، «آيين نامه اجرايي قانون حفظ کاربري اراضي زراعي و باغ ها» را اصلاح کرد. هيات وزيران اين تصميم را با توجه به توسعه محدوده شهرها بر اساس اصول و ضوابط شهرسازي و با لحاظ نمودن سرانه هاي مناسب جمعيتي، نرخ رشد جمعيت، سطح اراضي قابل استفاده داخل محدوده در قالب طرح هاي توسعه و عمران شهري، اتخاذ کرد.

به موجب اصلاح آيين نامه فوق، در رابطه با طرح هاي توسعه و عمران شهري و تغييرات بعدي آن، همچنين، ايجاد شهرک­هاي مسکوني و افزايش محدوده شهرها، مقرر شد طرح هاي توسعه و عمران شهري و تغييرات بعدي آن (تصويب و بازنگري) که به تصويب مراجع قانوني ذي ربط (شوراي برنامه ريزي و توسعه استان- شوراي عالي شهرسازي و معماري) مي رسد نيازمند اخذ مجوز از کميسيون مندرج در «قانون حفاظت کاربري اراضي زراعي باغ ها» نباشد.

همچنين ايجاد شهرک هاي مسکوني پس از تصويب مراجع ذيصلاح و همچنين افزايش محدوده مصوب شهرها به صورت موردي به عنوان مغايرت اساسي با طرح جامع و تصويب شورايعالي شهرسازي و معماري ايران با استفاده از اراضي که قابليت کشت و توليد محصولات کشاورزي را نداشته باشد، در صورت تشخيص ضرورت کميسيون مندرج در «قانون حفاظت کاربري اراضي زراعي باغ ها» از شمول عوارض ماده (۲) قانون ياد شده معاف خواهد بود.

 تصويب آيين نامه موارد توقيف موقت يا لغو اجازه نامه، گواهينامه يا پروانه صادره يا توقيف وسايل پرنده متخلف

هيات وزيران با هدف يکپارچه سازي قوانين و مقررات سازمان هواپيمايي کشوري، شناسايي و تعيين خلأهاي قانوني موجود سازمان، تقسيم بندي، تعيين سطح و اولويت گذاري مقررات و تدوين و اجراي برنامه تدوين مقررات، «آيين نامه موارد توقيف موقت يا لغو هرگونه اجازه نامه يا گواهينامه يا پروانه صادره يا توقيف وسايل پرنده متخلف» را به تصويب رساند.

به موجب ماده آيين نامه مذکور، در صورت مشاهده عدم انطباق ساختار و يا عملکرد تشکيلات،‌ محصول و يا قطعه‌ با مقررات، سازمان هواپيمايي کشوري حسب مورد نسبت به اعلام مهلت محدود براي رفع عدم انطباق يا لغو، تعليق و يا محدود نمودن امتيازات گواهينامه صادره برابر مقررات اقدام مي نمايد.

چنانچه در بازرسي از وسيله پرنده اي که بهره بردار آن ايراني باشد، دلايلي مبني بر عدم انطباق با مقررات مشخص گردد، سازمان هواپيمايي کشوري علاوه بر اعمال اقدام فوق، يکي از موارد زير را به اجرا مي گذارد:

- تا رفع ايراد، وسيله پرنده را زمين‌گير نمايد؛

- با رعايت ايمني پرواز، با محدوديت به وسيله پرنده اجازه پرواز دهد؛

- مهلتي براي رفع عدم تطابق دهد؛

همچنين چنانچه در بازرسي از وسيله پرنده خارجي که در ايران نشست و برخاست و يا از قلمرو هوايي جمهوري اسلامي ايران استفاده مي­کند يا شرکت بهره بردار و يا نهاد مسئول هوانوردي کشور بهره بردار وسيله پرنده مذکور، شواهدي مبني بر مغايرت با مقررات پيمان شيکاگو و يا مقررات مشخص شود، سازمان هواپيمايي کشوري يکي از موارد زير را اجرا خواهد کرد:

- تا رفع ايراد، وسيله پرنده مربوط را زمين‌گير نمايد؛

- با رعايت ايمني پرواز، با محدوديت به وسيله پرنده اجازه پرواز دهد؛

- براي رفع مغايرت مهلت دهد؛

- مانع پرواز وسيله پرنده، فعاليت پروازي بهره‌بردار و يا کليه بهره‌برداران آن کشور در قلمرو ايران شود

در صورت تخلف شخص داراي گواهينامه از مقررات، سازمان هواپيمايي کشوري مي‌تواند علاوه بر ممانعت از ادامه فعاليت شخص متخلف، نسبت به لغو، تعليق و يا محدود نمودن امتيازات گواهينامه آن شخص اقدام نمايد.

همچنين اگر اشخاصي که بر اساس مقررات براي انجام فعاليت در صنعت هوانوردي نياز به اخذ گواهينامه از سازمان نداشته باشند مرتکب تخلفي شوند که ايمني را تحت تاثير قرار دهند، سازمان هواپيمايي کشوري مي‌تواند تشکيلات مربوط به شخص متخلف را مکلف به عدم استفاده از خدمات شخص مورد نظر نمايد.

تعيين نماينده و اعلام نظر دولت درخصوص تعدادي از طرح هاي نمايندگان مجلس

دولت در ادامه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادي از طرح هاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان خود را براي پيگيري طرح هاي مربوط تعيين کرد.