رشد ۵۶.۶ درصدي قرض‌الحسنه پس‌انداز

تاریخ انتشار : 1400/03/23

براساس آمار بانک مرکزي، در حالي قرض‌الحسنه پس‌انداز در سال ۹۹ بيشترين رشد را داشته که سپرده‌هاي بلندمدت سه، چهار و پنج ساله با رشد منفي مواجه شد.

به گزارش ايبِنا، بانک مرکزي آمارهاي پولي مربوط به سال ۹۹ را منتشر کرد که نشان مي دهد استقبال مردم از سپرده گذاري بلندمدت بسيار افت داشته و در مقابل، سپرده گذاري هاي کوتاه مدت يکساله و کمتر، از رشد بالايي برخوردار بوده است. 

براساس گزارش بانک مرکزي از مانده متغيرهاي عمده پولي و اعتباري در پايان اسفند ۹۹، حجم نقدينگي از نوع شبه پول رشد ۳۶.۲ درصدي داشته و به رقم ۲۷۸۵۲.۱ هزار ميليارد ريال رسيده است.

در پايان اسفندماه سهم شبه پول به ۸۰.۱ درصد رسيد که از اين ميزان، ۶.۵ درصد مربوط به سپرده‌هاي قرض‌الحسنه، ۲۹.۲ درصد مربوط به سپرده‌هاي کوتاه‌مدت و  ۳۱.۷ درصد مربوط به سپرده‌هاي يکساله مي‌شود.

حجم قرض الحسنه پس انداز در اين مدت به ۲۲۶۸.۲  هزار ميليارد ريال رسيد و رشد ۵۶.۶ درصدي را رقم زد. اين ميزان در سال ۹۸ رشد ۴۱.۱ درصدي داشت. ميزان سپرده هاي کوتاه مدت در سال ۹۹ رقم ۱۰۱۴۹.۲ هزار ميليارد ريال با رشد ۴۳.۳درصدي ثبت شد که درصد رشد سال ۹۸ نيمي از اين بود، يعني ۲۱.۱ درصد.

سال ۹۹ ميزان سپرده هاي يکساله ۱۱۰۰۱.۴ هزار ميليارد بود که رشد منفي ۳.۱ درصد را به ثبت رساند. اين ميزان در سال ۹۸ بسيار کمتر بود به نحوي که با رقم ۱۱۳۴۸.۳هزار ميليارد ريال رشد ۳۲.۳ درصد را نشان داد.

براساس اين گزارش، سپرده هاي دوساله نيز در سال ۹۹ به رقم ۳۷۲۷.۳ هزار ميليارد ريال رسيد که رشد بيش از هزار درصدي را تجربه کرد. اين ميزان در سال ۹۸ حدود ۳۸.۹ هزار ميليارد ريال بود که نسبت به سال ۹۷ رشد ۲۳.۹ درصدي داشت.

سپرده هاي سه ساله کمترين ميزان نقدينگي را شامل مي شدند به نحوي که در سال ۹۹ اين ميزان ۰.۳ هزار ميليارد با رشد منفي ۵۰ درصد ثبت شد. حجم سپرده هاي چهار ساله در سال ۹۹ برابر با ۰.۴ هزار ميليارد ريال بود که در مقايسه با سال ۹۸ رشد منفي ۷ درصد را داشت. اين ميزان در سال ۹۸ نيز با رشد منفي ۱۲.۲ درصد همراه بود.

رشد نقدينگي در بخش سپرده هاي پنج ساله نيز با رشد منفي مواجه شد به نحوي که اين ميزان در سال ۹۹ حدود ۶۲.۸ هزار ميليارد ريال با رشد منفي ۳۳.۸ رقم خورد. همچنين براساس آمار بانک مرکزي، حجم نقدينگي متفرقه ۶۳۸.۹ هزار ميليارد ريال به ثبت رسيده است.