موضوعي مهم‌تر از چينش کابينه اقتصادي

تاریخ انتشار : 1400/04/12

يک کارشناس اقتصادي اظهار کرد: چينش تيم اقتصادي آينده حائز اهميت است اما مهم‌تر از آن مشخص شدن رويکرد اقتصادي است، زيرا با گفتن شعارهايي که چندين سال است مطرح مي‌شود، رشد اقتصادي اتفاق نمي‌افتد. 

پيمان مولوي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره اينکه کابينه کارآمد دولت رئيسي چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟ گفت: ابتدا بايد رويکرد اقتصادي دولت جديد مشخص شود سپس تيم اقتصادي متناسب با آن تعيين شود اما اکنون اقتصاد ايران بلاتکليف است و معلوم نيست به سمت اقتصاد بازار يا اقتصاد دولتي و ... حرکت مي‌کند يا خير.

وي با بيان اينکه در طول سي سال ۱۳ کشور توانسته‌اند تا رشد اقتصادي بالاي هشت درصد را تجربه کنند، افزود:اولين گام براي تداوم رشد اقتصادي بالاي هشت درصد در کشور استفاده از پتانسيل اقتصاد  جهاني است که مسئولان بايد اقتصاد کشور را در قالب اقتصاد جهاني تعريف کنند زيرا، رشد و اداره اقتصاد با تحريم امکان پذير نيست.

در ادامه، اين کارشناس اقتصادي با تاکيد براينکه هيچ اقتصادي بدون مکانيسم بازار نمي‌تواند رشد اقتصادي را تجربه کند، بيان کرد: سومين عامل که در همه کشورها رشد اقتصادي مداوم را تضمين مي‌کند، حاکميت و دولت توسعه خواه است. بنابراين، تا زماني که رويکرد اقتصادي کشور براي سال‌هاي پيش رو مشخص نشود، فرقي نمي‌کند چه کسي وزير اقتصاد يا رئيس بانک مرکزي شود.

مولوي ادامه داد: اقتصاد ايران ذينفعان زيادي دارد که با يکديگر تضاد منافع دارند و اين تضاد منافع چوب لاي چرخ اقتصاد است زيرا، در دوران مختلف مشخص شده است که با آمدن هر دولت جديد، ذينفعان به دنبال نفع خود در بازارهاي مختلف هستند.

وي در پايان سخنانش مطرح کرد که اقتصاد ايران معلوم نيست به کدام سمت مي‌رود و هيچ چشم انداز روشني از آينده آن وجود ندارد. در اين بين، چينش تيم اقتصادي آينده حائز اهميت است اما مهم‌تر از آن مشخص شدن رويکرد اقتصادي است، زيرا با گفتن شعار که چندين سال است مطرح مي‌شود، رشد اقتصادي اتفاق نمي‌افتد.