دولت بر بانکداري خصوصي نظارت کند نه دخالت

تاریخ انتشار : 1400/04/20

يک فعال بخش خصوصي با تاکيد بر لزوم فعاليت بانک‌هاي خصوصي واقعي، گفت: نظارت دولتي بايد بر بانک‌هاي خصوصي وجود داشته باشد اما دولت نبايد در مديريت و تصميمات آنها دخالتي داشته باشد.

عباس آرگون در گفت‌وگو با ايبِنا با بيان اينکه سهم بخش خصوصي در بانکداري بايد بيشتر و قوي‌تر شود، اظهار کرد: بخش خصوصي واقعي نه خصولتي، بايد بهره ور، کارا و مديريت شده باشد و اينطور نباشد که دولت آن را رها کند؛ بلکه بايد نظارت و کنترل بر بانک‌هاي خصوصي وجود داشته باشد اما دخالتي نباشد. 

نائب رئيس کميسين بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران تصريح کرد: در گذشته شاهد اين بوديم که فقدان نظارت باعث شد معضلاتي را به دليل راه اندازي موسسات فاقد مجوز که هزينه هاي زيادي را به کشور و مردم و بودجه دولت تحميل کرد، در بخش نظام پولي داشته باشيم. زماني که منابع مالي مملکت از بين مي رود در واقع اين پول از جيب مردم مي رود. 

وي با تاکيد بر اينکه به همين دليل دولت بايد نظارت خود را بر بانک‌هاي خصوصي داشته باشد، گفت: بانک هاي خصوصي در نظام بانکداري کشور اگر هدفمند و ساختارمند باشند مي‌توانند موثر واقع شوند. ضمن اينکه به شکل‌گيري بانک‌هاي بزرگي که بتوانند اين قابليت را داشته باشند و بخش خصوصي را براي توسعه فعاليت‌هايشان حمايت کنند نياز داريم. 

به گفته نائب رئيس کميسين بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران، بانک ها بايد از بنگاه داري خارج شوند و به اين سمت پيش بروند که به عنوان يک ابزار تامين مالي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط عمل کنند. 

آرگون ادامه داد: بانک هاي خصوصي بايد به گونه اي عمل کنند که بنگاه هاي بزرگ بتوانند از بازار سرمايه تامين مالي کنند و بنگاه هاي کوچک و متوسط براي کوتاه مدت از نظام بانکي کشور تامين شوند. نبايد اينگونه باشد که هدفشان از تامين مالي بنگاه‌ها تغيير کند و معطوف به بنگاه‌هاي خودشان باشد که در اين صورت قطعا موثر نخواهند بود. 

وي با بيان اينکه بانک‌هاي خصوصي واقعي ارائه خدمات بهتر و بهره‌وري بالاتري نسبت به بانک‌هاي دولتي دارند، تصريح کرد: در بسياري از موارد بانک‌هاي خصوصي اگر نظارت‌هاي بهتر انجام مي‌شد و پول‌ها را به بنگاه‌هاي خودشان نمي‌بردند، مي‌توانستند از منظر عملکردي بهتر از بانک‌هاي دولتي باشند. اما متاسفانه ما معمولا نظارت‌هاي موثري نداريم و اغلب صفر و يکي عمل مي‌کنيم. 

نائب رئيس کميسين بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران تاکيد کرد: کنترل و نظارت بايد موثر، به جا و به موقع باشد که در اين صورت مي‌تواند کمک کننده باشد ؛ چرا که نظارت چندگانه از جانب‌هاي مختلف خوب نبست اما متاسفانه ما سيستم نظارتي و کنترلي متعدد و بسياري داريم که نقش موثري ندارند.