کاهش ۱.۴ درصدي بدهي ارزي بانک مرکزي در خردادماه ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : 1400/05/17

تهران- ايرنا- بر رسي گزيده‌هاي آماري منتشر شده بانک مرکزي نشان مي‌دهد که بدهي ارزي بانک مرکزي در خردادماه امسال برابر با ۱۸۱ هزار ميليارد تومان بود که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش را نشان مي‌دهد.

به گزارش روز  پنجشنبه ايرنا، براساس آخرين داده‌هاي اعلامي بانکي مرکزي، دارايي خارجي بانک مرکزي در خرداد سال گذشته ۵۵۰ هزار ميليارد تومان، در خرداد ۹۸ نيز ۴۵۲ هزار ميليارد تومان و در خرداد امسال برابر ۶۶۰ هزار ميليارد تومان بود.

همچنين دارايي خارجي در خرداد ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۲۱.۶ درصد، در خرداد ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن نيز ۱۹.۹ درصد و در خرداد امسال در مقايسه با اسفند سال گذشته ۲.۴ درصد افزايش يافته است.

بدهي بخش دولتي به بانک مرکزي در خرداد امسال برابر ۲۰۱ هزار ميليارد تومان بود که در مقايسه با اسفند سال گذشته ۳۵.۱ درصد رشد داشت.

براساس اين گزارش بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي در دوره مذکور به رقم ۱۱۳ هزار ميليارد تومان رسيد.

ميزان سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباري نزد بانک مرکزي در خرداد امسال به ۴۲۰ هزار ميليارد تومان رسيد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴.۱ درصد رشد داشته است. همچنين سپرده بخش دولتي  نزد اين بانک در خردادماه امسال ۱۶۰ هزار ميليارد تومان شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۴.۹ درصد و نسبت به اسفندماه ۹۹ نيز ۶.۴ درصد کاهش داشت. 

در مجموع مي‌توان گفت که دارايي و بدهي‌هاي بانک مرکزي، در خرداد امسال يک هزار و ۲۷ هزار ميليارد تومان بود که نسبت به خرداد سال گذشته ۲۲ درصد و نسبت به اسفند سال گذشته ۵.۲ درصد و در خرداد ۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۱۳.۸ درصد رشد داشته است.

کاهش