تغييرات جدول دارايي و بدهي بانک مرکزي در پايان بهار ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : 1400/05/18

رقم دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانک مرکزي در پايان فصل بهار ۱۴۰۰ به بيش از ۱۰ هزار و ۲۵۵ هزار ميليارد ريال رسيده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، جديدترين گزارش بانک مرکزي از خلاصه دارايي ها و بدهي هاي بانک مرکزي در پايان سه ماه سال جاري نشان مي دهد رقم دارايي ها و همچنين رقم بدهي ها به بيش از ۱۰ هزار و ۲۵۵ هزار ميليارد ريال رسيده است که نسبت به پايان سال گذشته، ۵.۳ درصد بيشتر شده است. همچنين ميزان دارايي و بدهي بانک مرکزي در پايان خردادماه ۱۴۰۰ نسبت به خرداد سال قبل، ۲۲ درصد افزايش يافته است. 

به طور مشخص در بخش دارايي هاي بانک مرکزي، با بخش هاي مهمي همچون «دارايي هاي خارجي»، «اسکناس و مسکوک»، «بدهي بخش دولتي» و «بدهي بانک ها» روبرو هستيم. بر اين اساس در پايان بهار ۱۴۰۰، رقم دارايي هاي خارجي بانک مرکزي با رشد ۱۹.۹ درصدي نسبت به خردادماه ۹۹ به رقم ۶۶۰۲.۹ هزار ميليارد ريال رسيده است. 

همچنين «اسکناس و مسکوک» در پايان خردادماه ۱۴۰۰ به رقم ۱۲.۶ هزار ميليارد ريال رسيده است که نسبت به خردادماه سال گذشته، ۱۸.۲ درصد کاهش داشته است. بدهي بخش دولتي نيز در اين مدت با افزايش ۵۳.۵ درصدي به رقم ۲۰۱۶.۹ هزار ميليارد ريال رسيده است و در نهايت بدهي بانک ها نيز در خردادماه ۱۴۰۰ با رشد ۰.۱ درصدي نسبت به خردادماه سال قبل، به رقم ۱۱۳۴.۴ هزار ميليارد ريال رسيده است. ساير دارايي هاي بانک مرکزي نيز در پايان بهار ۱۴۰۰ به رقم ۴۸۸.۵ هزار ميليارد ريال رسيده است که نسبت به خردادماه سال گذشته، ۱۲.۹ درصد افزايش داشته است.

در بخش بدهي هاي بانک مرکزي،‌ رقم سپرده بانک ها و موسسات اعتباري در پايان خردادماه ۱۴۰۰ با افزايش ۳۴.۱ درصدي نسبت به خردادماه سال گذشته، به بيش از ۴ هزار و ۲۰۰ هزار ميليارد ريال رسيده است. در بخش ديگري از بدهي هاي بانک مرکزي نيز، سپرده هاي بخش دولتي در پايان خردادماه سال جاري به رقم ۱۶۰۸.۷ هزار ميليارد ريال رسيده است که نسبت به پايان سال گذشته، ۶.۴ درصد کمتر شده است. در نهايت، بدهي هاي ارزي بانک مرکزي نيز به رقم بيش از هزار و ۸۱۲ هزار ميليارد ريال در پايان بهار ۱۴۰۰ رسيده است که نسبت به خردادماه سال قبل، ۱.۴ درصد کاهش يافته است.