نقش دژپسند در ريزش بازار بورس و تشديد تورم

تاریخ انتشار : 1400/05/18

کارشناس اقتصادي با اشاره به اينکه وزير اقتصاد برخي از منابع درآمدي دولت را متوقف کرد، گفت: مدتي قبل برنامه خوبي براي مولدسازي دارايي هاي دولت تنظيم شده بود که توسط آقاي دژپسند متوقف شد.

علي سعدوندي در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد عملکرد فرهاد دژپسند در دولت دوازدهم گفت: هدفي که آقاي دژپسند در وزارت اقتصاد و همچنين در پست‌هاي گذشته دنبال مي‌کرد، حفظ وضع موجود و جلوگيري از هرگونه تغيير و تحول بود. به همين دليل نيز مشاهده کرديم که دوره وزارت ايشان در دولت دوازدهم، اعضاي هيئت مديره بانک‌ها تقريباً همان افراد سابق بودند و حتي تلاش و اراده‌اي براي اينکه افراد موفق و صاحب صلاحيت شناخته شده به کار گرفته شوند، وجود نداشت. اعضاي هيئت مديره شرکت‌هاي بيمه‌اي و همينطور شرکت‌هاي دولتي نيز به دليل همين رويکرد تغيير نکردند.

وي ادامه داد: آقاي دژپسند با رويکرد حفظ وضع موجود، مقاومت شديدي در برابر تعميق بازار بدهي داشت. به طوري که حتي بازار بدهي را نقشه دشمن مي‌دانست و در مقابل، در جهت پولي سازي کسري بودجه تلاش‌هاي بسياري از سوي ايشان صورت گرفت. به طور مشخص در سال‌هاي گذشته بارها با عبدالناصر همتي، رئيس بانک مرکزي وقت در خصوص پولي سازي کسري بودجه، درگير شدند که البته در نهايت موفق شدند بخش عمده کسري بودجه را پولي کرده و تورم را به جامعه و مردم تحميل کنند. اين موفقيت آقاي دژپسند در تحميل اراده خود بر رئيس بانک مرکزي، موجب شد که رکورد رشد نقدينگي و نرخ تورم طي چند دهه گذشته در زمان مديريت ايشان شکسته شود.

سعدوندي افزود: از سوي ديگر زماني که براي جبران کسري بودجه دولت، بازار بدهي را به گوشه رينگ برده و آن را توسعه ندادند، تصميم آقاي دژپسند بر اين شد که قيمت تعداد محدودي از سهام دولت که در اختيار وزارت اقتصاد قرار داشت، به صورت مصنوعي رشد کند و با قيمت بالاتر به سهامداران فروخته شود تا از اين طريق کسري بودجه تأمين شود. اما يکي از نتايج زيان بار اين اقدام آن بود که وضعيت بازار سرمايه به وخامت گذاشت و حباب کوتاه مدتي که در بازار شکل گرفته بود از بين رفت. تدابير و نوآوري‌هايي که از سمت آقاي دژپسند پس از ريزش بازار انديشيده شد، تقريباً هيچيک براي به سامان بردن بازار سرمايه موفق نبود. که مصداق بارز «خود کرده را تدبير نيست» بود.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به اينکه فرهاد دژپسند ديگر ابزارهاي درآمدزايي دولت را هم متوقف کرد اظهار داشت: براي نمونه مدتي قبل برنامه‌اي براي مولد سازي دارايي‌هاي دولت تنظيم شده و تصميم بر آن بود که تحول جدي در مديريت دارايي‌هاي دولت به وجود بيايد که شخص آقاي دژپسند اين برنامه‌ها را متوقف کردند. البته اين رويه تنها به همين حوزه‌ها ختم نمي‌شود و در نظام مالياتي و بيمه نيز سعي وزير اقتصاد، بر حفظ وضع موجود و جلوگيري از ايجاد اصلاحات بود.

سعدوندي در پايان بيان کرد: آنچه که واضح است، بناي آقاي دژپسند در دوران رياست خود بر اين بود که صرفاً برخي از منصوبين به جايگاه بالاتري برسند. براي مثال در ماه‌هاي آخر دولت نماينده ايران در بانک جهاني تغيير کرد و يکي از نزديکان آقاي وزير به کشور آمريکا و شهر واشنگتن عزيمت کرد. واقعيت اين است که شرايط اقتصاد کشور در زمان رياست دژپسند به وخامت گراييد.