دولت افزايش سرمايه بانک‌ها را در دستور کار قرار دهد

تاریخ انتشار : 1400/07/11

مديرعامل بانک کشاورزي گفت: تقويت سرمايه بانک‌ها به خصوص بخش دولتي بسيار لازم است، زيرا در طول زمان حجم و گستره عمليات افزايش مي‌يابد.

روح‌الله خدارحمي، مديرعامل بانک کشاورزي در گفت‌و گو با خبرنگار ابيِنا  درباره مشکل بانکداري در کشور ابراز کرد: مشکل عمده‌اي که تمام توليد کنندگان کشور و فعالان اقتصادي را تحت تاثير قرار مي‌دهد، بي‌ثباتي اقتصادي، تورم بالا و مواردي است که از اين بابت حادث شده است. اميدوارم در دولت جديد با برنامه‌ريزي بهتر، رسيدگي بيشتر و گشايش‌هايي که ايجاد مي‌کند، شرايط اقتصادي براي فعاليت کارآفرينان و فعالان اقتصادي بهبود پيدا ‌کند زيرا در اين‌صورت است که روابط مشتريان و فعالان اقتصادي با بانک هم بهتر خواهد شد و به طور طبيعي نرخ مطالبات غيرجاري هم کاهش پيدا مي‌کند. در عين حال تقويت سرمايه بانک‌ها به خصوص بخش دولتي بسيار لازم است، زيرا در طول زمان حجم و گستره عمليات افزايش مي‌يابد.

مديرعامل بانک کشاورزي در ادامه افزود:  دولت در سال‌هاي گذشته به دليل محدوديت‌هايي که داشته از افزايش سرمايه بانک‌ها تا حدودي بازمانده است و اميد مي‌رود در شرايط دولت جديد توجه بيشتري به اين موضوع شود زيرا افزايش سرمايه بانک‌ها براي بهبود عملکردشان لازم است، البته رايزني‌هايي هم براي رفع مشکلات درحال انجام است. خوشبختانه طي سال‌هاي اخير موسسات غير مجاز و بانک‌هايي که عملکرد نامناسبي داشتند يا اصلاح شدند و يا به ادغام درآمدند و شرايط بهتري از اين نظر براي نظام بانکي ايجاد شد. بانک کشاورزي هم به عنوان يک بانک تخصصي به طور نسبي به مساعدت و کمک بيشتري از جانب دولت براي اينکه بتواند منابع ارزان‌تري در اختيار بخش کشاورزي قرار دهد، نياز دارد.

خدارحمي دراين خصوص بيان کرد: به لحاظ حجم منابع خوشبختانه موفق به پاسخگويي بوديم، اما از حيث نرخ سود از آنجا که لاجرم روش‌هاي مرسوم تجهيز منابع  مورد استفاده قرار گرفت، هزينه تمام شدن اين منابع در حدي است که براي فعالان بخش کشاورزي خيلي دلچسب نيست، بنابراين اميدوار هستيم دولت جديد در اين زمينه هم با گشايش‌ها، برنامه‌ريزي بهترو هماهنگي بيشترموانع ارتقا سطح دسترسي کشاورزان به منابع اعتباري را بردارد و ما هم درتلاش هستيم تا در اين مسيرحرکت‌هايي را به ثمر بنشانيم.

  •