منابع ارزي کشور مناسب است/ نرخ ارز با مديريت صحيح کنترل مي‌شود

تاریخ انتشار : 1400/08/01

يک عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت: منابع ارزي کشور به اندازه‌اي است که براساس آن بدون هيچ مشکلي کشور مديريت مي‌شود، اما بايد توجه ويژه‌اي به مديريت مناسب در اين خصوص داشت.

غلامرضا مرحبا در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره گزارش منتشر شده در شبکه‌هاي اجتماعي درباره گراني نرخ دلار در سال آينده گفت: تحقق پيش‌بيني گزارش مورد توجه ممکن نيست زيرا اقتصاد ايران قوي‌تراز اين رقم درشتي که به آن اشاره شده است. تطبيق  اين نظر با واقعيت‌هاي اقتصادي کشور هيچ سنخيتي ندارد.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي درباره پيشنهاد خود به بانک مرکزي جهت مديريت درست شرايط موجود نيز گفت: کاهش قيمت دلار و ايجاد ثبات در زمينه ارز با يک يا دو اتفاق رخ نمي‌دهد، مجموعه اتفاقات بايد پشت سرهم رديف شود. البته  اين نکته را هم بايد مورد توجه قرار داد، قطعا بانک مرکزي کار خود را انجام خواهد داد که از طريق آن هم نظمي به بازار ارز ارائه دهد و هم دستورالعمل‌هايي که با دقت کمتري صادر شدند و مشکلاتي مانند به هم ريختن بازار ارز را به وجود آوردند، مورد بازنگري قرار گيرد.

مرحبا در ادامه افزود: منابع ارزي بايد به صورت بهينه مديريت شود، بنابراين نياز است تا درباره ارز چندنرخي، ترجيحي و... که اکنون وجود دارد و زمينه‌هاي اتلاف منابع ارزي را به وجود آورده است، تجديد نظر صورت گيرد. بسياري از عرضه‌ها به عنوان ارز ترجيحي از کشور خارج شدند و برنگشتند. اينها مواردي است که بدون شک بايد مورد توجه بانک مرکزي قرار گيرد. 

وي در ادامه بيان کرد: منابع ارزي کشور به اندازه‌اي است که بتوان کشور را براساس آن مديريت کرد و مشکلي هم پيش نيايد، اما مسئله مورد اشاره مستلزم اين است که واقعا مديريت خوبي به کار برده شود هراندازه که دچار گشايش ارزي باشيم، با مشکل روبرو خواهيم شد زيرا به هر حال منابع و سرمايه‌هاي کشور به حساب مي‌آيند و بايد توجه ويژه‌اي به مديريت مناسب درباره آن داشت.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي درباره عدم تاثيرگذاري تحريم‌ها بر شرايط اقتصادي سال آينده گفت: تحريم بحثي بوده که هميشه براي ايران مزاحمت ايجاد کرده و واقعيت اين است که تحريم کنندگان محدوديت‌هايي را براي حق و حقوق اين ملت فراهم کردند، اما به هدف‌شان از تحريم که همان از پا درآوردن اين کشور بود، نخواهند رسيد. 

مرحبا در همين ارتباط اضافه کرد: اميدوار هستم که اولا کار به نحوي پيش رود که بحث تحريم‌ها براي کشور ايران ديگر وجود نداشته باشد، اما در حال حاضر به هرحال با در نظر گرفتن اهدافي اين فشارها را به ايران وارد مي‌کنند، البته آن‌ها خودشان هم به اين نتيجه رسيدند که چه خبر است و بيشتر از ما ضرر کردند و اقتصاد جهاني و افکار عمومي در دنيا هم به سمتي مي‌رود که اجازه اين قبيل يکجانبه نگري‌، ستمگري و زورگويي‌ها را بيشتر از اين نمي‌دهد. تحريم کنندگان هرآنچه مي‌توانستند به کار بردند، ما هم با وجود مشکلاتي مانند سختي معيشت براي مردم، مقاومت به خرج داديم و کشور مديريت شد. از اين گردنه هم به سلامت عبور خواهيم کرد.