افزايش کسري بودجه و خطر تورم بالا در سراسر جهان

تاریخ انتشار : 1400/08/10

پوتين در سخنراني ويدئويي در نشست سران گروه ۲۰ گفت: افزايش کسري بودجه در سراسر جهان خطر تورم بالاي جهاني را به همراه دارد.

به‌ گزارش ايبِنا به نقل از خبرگزاري تاس، ولاديمير پوتين خاطرنشان کرد که دولت روسيه توانسته مازاد بودجه در سال ۲۰۲۱ را تضمين و سياست هاي پولي را تشديد کند. رئيس جمهور روسيه در سخنراني ويدئويي در نشست سران گروه ۲۰ گفت: افزايش کسري بودجه در کشورهاي سراسر جهان خطر تورم بالاي جهاني را به همراه دارد. پوتين خاطرنشان کرد: برنامه هاي محرک بيش از حد منجر به بي ثباتي کلي و افزايش قيمت اموال و کالاها در برخي بازارها شامل بازار انرژي و مواد غذايي شده است و با توجه به اينکه کسري بودجه که اقتصادهاي توسعه يافته با آن مواجه هستند، دليل اصلي اين فرآيندها است، افزود که تورم بالاي جهاني در ميان مدت ايجاد مي شود.

وي خاطرنشان کرد که دولت روسيه توانسته مازاد بودجه را در سال ۲۰۲۱ تضمين و سياست هاي پولي را تشديد کند. به طور کلي، در مورد کشورهاي گروه بيست وضعيت کمي متفاوت است. در سال‌هاي ۲۰۱۹-۲۰۱۷، متوسط ​​کسري بودجه ۳.۸ درصد از توليد ناخالص داخلي بود اما در سال ۲۰۲۰ و در مدت زمان همه‌گيري ويروس کرونا به ۱۱.۲ درصد افزايش يافت و امسال، اين نرخ کاهش يافته و ۸.۷ درصد است. رهبر روسيه تاکيد کرد که اين ايالات متحده است که ۴۰ درصد از کسري بودجه کلي گروه ۲۰ را در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است. به گفته پوتين، حرکت در جهت نرمال کردن سياست‌هاي پولي و بودجه، بهبود روش‌هاي مديريت الگوهاي تقاضاي اقتصادي و تعيين اولويت‌هاي اقتصادي براي حل مسائل نابرابري و افزايش استانداردهاي زندگي حايز اهميت است.

  •