تحليل تکنيکال و نقش آن در بررسي سهام

تاریخ انتشار : 1400/08/12

تحليل تکنيکال در بازار سرمايه (بورس)، يکي از مکتب‌هاي اصلي تحليل و بررسي سهم است که به مجموعه اي از قوانين معاملاتي گفته مي‌شود که با تجزيه و تحليل تحرکات و تغيرات گذشته قيمت‌ها، تلاش مي‌کند روند آينده قيمت‌ها را پيش بيني کند.

تحليل

 تحليل تکنيکال يکي از ۲ روش اصلي تجزيه و تحليل بازار بورس و سهام است و از اهميت و پيچيدگي خاصي برخوردار است. کارگذاري اقتصاد بيدار به عنوان کارگزاري با رتبه الف، در حوزه‌ي آموزش تحليل تکنيکال همواره کوشيده است تا سهامداران از آنان بهره لازم را ببرند.

تحليل تکنيکال چيست؟

روش تحليل تکنيکالي يکي از ۲ روش سنتي و اصلي تجزيه و تحليل بازار بورس است. تحليل تکنيکال يا تکنيکي بر اساس داده‌هاي رخ داده‌ي بازار بورس مي‌باشد. داده‌ها يا اطلاعات بازار شامل سطح شاخص بازار، حجم سهام معامله شده، قيمت سهم و شاخص‌هاي تکنيکي و فني مي‌شود. کارگزاري اقتصاد بيدار با فراهم کردن بستر تحليل تکنيکال (اطلاعات بيشتر: https://ebidar.com/education/articles/technical-analysis/) به شما کمک مي‌کند تا به راحتي سهم مورد نظر را از اين بعد و روش تحليل و بررسي کنيد.

اين رويکرد تحليل سهم کاملا با تحليل بنيادي متفاوت است. به‌گونه‌اي که انواع شاخص‌هاي بنيادي مانند سود سهام، فروش، نرخ‌هاي رشد و يا قوانين و مقررات دولتي هيچ‌گونه اهميتي ندارند. تکنيکاليست‌ها (افرادي که بر اساس تحليل تکنيکال اقدام به ورود يا خروج از معامله را مي‌گيرند) از تغيرات کندل‌هاي قيمت بهره مي‌برنند که اين نمودارها و کندل‌ها اطلاعات کاربردي از جمله حرکات و تغييرات قيمت در طول زماني مشخص، رفتار سهم قبل و بعد از اتفاقات مهم، نوسانات رخ‌داده و حال حاضر سهم، حجم و تعداد معاملات و عوامل اين چنيني را در اختيار تکنيکاليست‌ها قرار مي‌دهند. يکي از مهم‌ترين اطلاعاتي که مي‌توان از تحليل تکنيکال دريافت کرد، تشخيص زمان ورود به سهم و خروج از آن است.

مزيت‌هاي تحليل تکنيکال نسبت به ديگر تحليل‌ها

 در بازار سرمايه تحليل‌هاي مختلفي وجود دارند که هر کدام نقشي در عملکرد يک تحليلگر دارند. در اين قسمت قصد داريم به مزيت‌هاي تحليل تکنيکال نسبت به ديگر تحليل‌ها و بررسي نقش تحليل تکنيکال در بررسي سهم بپردازيم.

  •  

    تحليل تکنيکال در همه انواع و قسمت‌‎هاي بازار سرمايه کاربرد دارد. اوراق سهم، آتي، کالا، و ساير اوراق بهادار همه و همه با استفاده از استراتژي‌ تحليل تکنيکال قابل بررسي و تحليل هستند.

  •  

    با تسلط به ابزارهاي تحليل تکنيکال شما به عنوان تحليلگر وقت بسيار کم‌تري نسبت به ساير استراتژي‌هاي تحليلي صرف بررسي و تجزيه سهام و بازار مي‌کنيد.

  •  

    يکي از مهم‌ترين ارجعيت‌هايي که تحليل تکنيکال دارد اين امر است که زمان و قيمت مناسب و جذاب رابي ورود به سهم و خروج از سهم را به شما مي‌دهد که اين نقش بسيار موثري بر عملکرد شما دارد. متخصصان کارگزاري اقتصاد بيدار با بهره‌گيري از اين مزيت براي سرمايه‌ي شما، بهترين نقاط ورود و خروج را انتخاب مي‌کنند.

ابزارهاي تحليل تکنيکال

تا به اينجا متوجه اهميت و نقش پررنگ تجزيه و تحليل تکنيکال در بازار بورس شديم. اما اين نقش و تاثير غير قابل انکار، فقط و فقط با ابزارهاي قدرتمند ممکن است. ابزارهاي اين استراتژي تحليلي تنوع و وسعت زيادي دارند. در ادامه به مهم‌ترين و کاربردي‌ترين ابزارهاي تحليل تکنيکال که در تجزيه و بررسي سهام نقش دارند، اشاره مي‌کنيم که همواره در مقالات آموزشي کارگزاري اقتصاد بيدار و همين طور دوره‌هاي تخصصي و جامع به آن پرداخته و به ساده‌ترين و مفيد‌ترين شکل ممکن براي شما شرح داده‌ايم.  

آناليز

الگوهاي قيمتي

الگوهاي قيمتي در حقيقت اشکالي هستند که کندل‌هاي قيمتي با روند خاص خود آنها را تشکيل مي‌دهند. بعد از رخ دادن و مشاهداه‌ي اين الگوها، قيمت سهم در جهتي خاص (صعودي يا نزولي) حرکت مي‌کند. الگوهاي قيمتي بيان‌گر اين حقيقت هستند که گذشته سهم دوباره اتفاق مي‌افتد و اين الگوهاي شاخص در نمودارها وجود دارند که به دفعات ديده شده‌اند و شيوه بازخورد قيمت سهم بعد از اين الگوها روند مشخصي دارد. از شاخص‌ترين و پرکاربردترين الگوهاي مي‌توان به الگوي برگشتي، الگوي ادامه دهنده، الگوي سر و شانه، الگوي فنجان و دسته، الگوي پرچم و قلاب، الگوي دو دره و دو قله، و الگوي مثلثي اشاره کرد.

نمودارهاي قيمتي

نمودار خطي و نمودار کندل از مهم‌ترين ابزارها در گروه نمودارها هستند. نمودار کندل نام ديگر نمودار شمعي است. اين نمودار نسبت به ديگر نمودارهاي قيمتي اطلاعات بيشتري به تحليلگر مي‌دهند. بالاترين، پايين‌ترين قيمت را در بازه‌هاي زماني متفاوت در نمودار قيمتي شمعي يا کندلي قابل رويت است.

اسيلاتور و انديکاتور

اسيلاتورها و انديکاتورها با استفاده از محاسبات رياضي و اعمال آن بر روند قيمتي، به صورت بسيار دقيق شرايط پيش‌رو را پيش‌بيني مي‌کنند. از ديگر کاربرد انديکاتورها و اسيلاتورها مي‌توان به سيگنال‌دهي اشاره کرد. با استفاده از اسيلاتورها و انديکاتورها، شرايطي مانند اشباع خريد فروش و ارزندگي سهم مشخص مي‌شود. انديکاتور rsi، انديکاتور استوکاستيک، انديکاتور EMA، انديکاتور مکدي و بولينگر باند از مهم‌ترين و معروف‌ترين انديکاتورها به حساب مي‌آيند. انديکاتورها از پيچيده‌ترين ابزارهاي تحليل به‌شمار مي‌روند، اما در سايت رسمي کارگزاري اقتصاد بيدار همه‎‌ي انديکاتورها به جزييات و دقت بسيار با تصاوير گرافيکي، براي شما شرح داده شده است تا براحتي از اين ابزار بهره گيريد.  

الگوهاي هارمونيک

شناسايي نقاط بازگشت در بازار، يکي از کاربردهاي ويژه الگوهاي هارمونيک است. الگوهاي هارمونيک از کنار هم قرار گرفتن معنادار موج‌هاي حرکتي بازار ايجاد مي‌شوند. استفاده از الگوهاي هارمونيک در مقايسه با الگوهاي قيمتي يا کلاسيک پيچيده‌تر است. علت اين امر نيز اين است که تشخيص و شناسايي الگوهاي هارمونيک به تجربه زيادي نياز دارد. الگوي هارمونيک ab=cd از شناخته‌ترين الگوهاي هارمونيک است. الگوي گارتلي، باترفلاي و الگوي بت يا خفاش، از شاخه‌ي الگوي ABCD مي‌باشند که همگي هارمونيک هستند.

خطوط فيبوناچي

نسبت‌هاي فيبوناچي که توسط رياضيدان ايتاليايي کشف شد، در تمام طبيعت ديده مي‌شوند و تحيل تکنيکال نيز از اين قاعده مثتسنا نيست. اين اعداد که گوشه‌اي از آنها اعداد ۰٫۷۶۳ ،  ۰٫۶۱۸  ،  ۰٫۵ ،  ۰٫۳۸۲، ۰٫۲۳۶ هستند، در الگوهاي هارمونيک و سطوح حمايت و مقاومت نيز کاربرد  فراواني دارند. خطوط فيبوناتچي و همه نکات آن در کلاس‌هاي جامع تحليل تکنيکال که به صورت آنلاين برگذار ميگردد، به خوبي آموزش داده مي‌شود تا در تصميم‌گيري شما در سرمايه‌گذاري تاثير‌گذار باشد.

نقش تحليل تکنيکال در کاهش ريسک معاملات

فعاليت در بازار بورس بدون بهره‌گيري از تحليل تکنيکال غير ممکن است. در تعداد زيادي از مطالعات صورت گرفته بر معاملات و سبد‌هاي بورسي اين نتيجه استخراج شده است که بهره‌گيري از تحليل تکنيکال و ابزارهاي آن تاثير بسياري در افزايش سوددهي و کاهش ريسک و ضرر داشته است. ابزارهاي تحليل تکنيکال با تعيين و پيش‌بيبني روند پيش‌رو، در پيش‌گيري از ضرر بسيار موثر هستند. چرا که تعيين حد سود و مهم‌تر از آن تعيين حد ضرر، در اين تحليل رخ مي‌دهد که به‌طور سيستماتيک ريسک معامله‌ي شما را کاهش مي‌دهد. براي دسترسي به اين مقالات و کلاس‌هاي آموزشي کافي است به وب سايت کارگزاري مراجعه و از آن بهره ببريد.

ساير روش‌هاي تحليل سهام

در بورس روش‌هاي تحليلي گوناگوني وجود دارد. بهترين کاري که يک سرمايه گذار و معامله گر بايد انجام دهد اين است که تنها به يک روش اکتفا نکند و سهام را از جنبه هاي مختلف مورد سنجش و بررسي قرار دهد. به طور سنتي بيان شده است که براي به يک معامله حداقل 3 دليل بايد وجود داشته باشد. بررسي وضعيت بنيادي يک سهم و تحليل بنيادي اهميت زيادي دارد. در گام بعدي، يادگيري رواشناسي بازار و تابلوخواني مي تواند کمک بسيار زيادي به انتخاب سهام مناسب بکند.

آموزش‌هاي تخصصي بورس و بازار سرمايه در:

https://ebidar.com/education