صنعت و معدن، دومين دريافت‌کننده تسهيلات بانکي

تاریخ انتشار : 1400/08/15

تسهيلات پرداختي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش خدمات در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از دو برابر شده و بخش صنعت و معدن در جايگاه دوم بيشترين دريافت‌کننده اين تسهيلات قرار دارد.

به گزارش ايبِنا، طبق آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در پنج ماهه نخست امسال در مجموع بيش از ۹۰۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات از سوي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش‌هاي کشاورزي، صنعت و معدن، ‌مسکن و ساختمان، بازرگاني، خدمات و ساير بخش‌هاي متفرقه پرداخت شده که نسبت به تسهيلات ۵۰۶ هزار ميليارد توماني در مدت مشابه سال قبل ۷۸ درصد افزايش داشته است.

در اين ميان تسهيلات پرداختي به بخش صنعت و معدن با افزايش ۷۶.۷ درصدي در پنج ماهه نخست امسال، به ۲۷۵ هزار و ۵۶۰ ميليارد تومان رسيده است. مبلغ اين تسهيلات در پنج ماه نخست سال گذشته ۱۵۵ هزار و ۹۳۰ ميليارد تومان بوده است.

سهم تسهيلات پرداختي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش صنعت و معدن از کل تسهيلات پرداخت شده به بخش‌هاي کشاورزي، صنعت و معدن، ‌ مسکن و ساختمان، بازرگاني، خدمات و ساير بخش‌هاي متفرقه در پنج ماهه نخست سال گذشته، ۳۰.۸ درصد بوده که امسال اين رقم به ۳۰.۶ درصد رسيده است.

همچنين تسهيلات پرداختي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش بازرگاني نيز در در پنج ماهه نخست سال گذشته حدود ۱۰۳ هزار ميليارد تومان بوده که ۴۱.۵ درصد افزايش به ۱۴۵ هزار و ۳۸۰ ميليارد تومان در مدت مشابه سال جاري رسيده است.

با اين حال سهم بخش بازرگاني از کل تسهيلات پرداختي به بخش‌هاي ياد شده از ۲۰.۳ درصد در پنج ماه اول سال ۱۳۹۹ به ۱۶.۱ درصد کاهش يافته است.

در اين ميان بيشترين تسهيلات پرداختي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش خدمات اختصاص يافته که در پنج ماهه نخست امسال سهم ۴۱.۳ درصدي از کل تسهيلات پرداختي را به خود اختصاص داده که معادل ۳۷۱  هزار و ۶۶۰ ميليارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۱۰۷.۹ درصد افزايش داشته است.

بعد از بخش خدمات، صنعت و معدن و بازرگاني، به ترتيب بخش کشاورزي و مسکن ۶.۹ و ۵.۱ درصد از کل تسهيلات پرداختي بانک‌ها و موسسات اعتباري را دريافت کرده‌اند. البته تسهيلات پرداختي به دو بخش کشاورزي و مسکن به ترتيب ۶۵.۳ و ۴۹.۲ درصد نسبت به پنج ماهه نخست سال گذشته افزايش داشته و به ۶۱ هزار و ۹۸۰ ميليارد و ۴۶ هزار ميليارد تومان رسيده است.

  •