سهم بانک‌ها از تراکنش‌هاي شبکه پرداخت

تاریخ انتشار : 1400/08/15

بانک ملت در مهرماه ۱۴۰۰ توانسته بالاترين سهم بازار را از بين تمامي بانک‌هاي پذيرنده از لحاظ تعداد و مبلغ تراکنش‌هاي کارتي شبکه شاپرک به دست آورد.

به گزارش ايبِنا، براساس آمار شاپرک بانک ملت با سهم ۲۰.۳ درصدي از تعداد تراکنش‌ها و سهم ۱۹.۴۴ درصدي از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زياد، بالاترين سهم از پذيرش تراکنش‌هاي بازار را به خود اختصاص داده و در جايگاه نخست در بين تمام بانک‌هاي پذيرنده قرار گرفته است. بانک‌هاي ملي و صادرات هم در جايگاه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.

 

همچنين بررسي سهم تعدادي و مبلغي بانک‌هاي پذيرنده از کل بازار تراکنش‌هاي هر يک از ابزارهاي پذيرش حاکي از آن است که بالاترين سهم تعدادي از تراکنش‌هاي ابزار کارتخوان فروشگاهي به بانک‌هاي ملت، ملي ايران، سپه و صادرات و بالاترين سهم تعدادي از تراکنش‌هاي ابزار پذيرش اينترنتي به بانک‌هاي پارسيان، ملت، ملي ايران و سامان اختصاص دارد. بالاترين سهم تعدادي از تراکنش‌هاي ابزار پذيرش موبايلي نيز به بانک‌هاي ملت، آينده، اقتصاد نوين و ملي تعلق گرفته است.

بررسي ارزش تراکنش‌ها نيز بيانگر آن است که بالاترين سهم مبلغي از تراکنش‌هاي ابزار کارتخوان فروشگاهي به بانک‌هاي ملت، ملي ايران، صادرات ايران و سپه و بالاترين سهم مبلغي از تراکنش‌هاي ابزار پذيرش اينترنتي به بانک‌هاي ملت، آينده، سامان و پاسارگاد رسيده است. بانک‌هاي ملت ، آينده، اقتصاد نوين و ملي ايران به ترتيب در مکان‌هاي اول تا چهارم بالاترين سهم مبلغي از تراکنش‌هاي ابزار پذيرش موبايلي جاي گرفته‌اند.

در بخش ديگري از  اين گزارش، طي شاخصي سهم تعدادي و مبلغي هر بانک پذيرنده از کل تعداد تراکنش‌هاي همان بانک براي هر يک از ابزارهاي پذيرش مورد بررسي و محاسبه قرار گرفته است. اين شاخص ميتواند ديد وسيعي از سهم و کارآيي هر ابزار از تعداد کل تراکنش‌هاي صورت گرفته براي هر بانک پذيرنده را فراهم و زمينه تحليل و برنامهريزي را براي آن بانک ايجاد نمايد.

 نتايج اين بررسي حاکي از آن است که بالاترين سهم تعدادي از پذيرش تراکنش‌هاي هر بانک پذيرنده در خصوص ابزار پذيرش موبايلي در مهر ماه ۱۴۰۰ در تراکنش‌هاي بانک‌هاي کشور به بانک آينده تعلق گرفته است. پس از آن بانک‌هاي بانک اقتصاد نوين، ملت و قرض‌الحسنه رسالت در مکان‌هاي دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.

همچنين بالاترين سهم تعدادي از پذيرش تراکنش‌هاي بانک‌هاي پذيرنده در خصوص ابزار پذيرش اينترنتي در مهر ماه ۱۴۰۰ در تراکنش‌هاي بانک‌ها، به بانک مشترک ايران -ونزوئلا تعلق گرفته است. بعد از آن بانک‌هاي خاورميانه، پارسيان و کارآفرين به ترتيب در مکان‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.

اين درحاليست که طي بررسي هاي انجام شده مشخص مي‌گردد که در مهرماه بانک‌هاي آينده و مشترک ايران -ونزوئلا در کل به ترتيب ۲.۷۳ و ۰.۰۰۰۰۰۰۹ درصد تعداد تراکنش‌هاي کارتي شبکه پرداخت کشور را در دست داشته‌اند که همانگونه که مشاهده مي‌گردد، ارقام متعلق به بانک‌هاي آينده و مشترک ايران ونزوئلا در مقابل کل تعداد تراکنش‌هاي کارتي در شبکه پرداخت سهم بسيار ناچيزي بوده است.

کليه اين موارد در حالي است که در ساير بانک‌هاي کشور بيشترين پذيرش تراکنش از طريق ابزار کارتخوان فروشگاهي بوده و نيز بيش‌ترين سهم از مبالغ تراکنش‌ها توسط ابزارهاي کارتخوان فروشگاهي جذب هر بانک شده است.