بازگشت ۶۳ ميليارد يورو ارز صادراتي به چرخه اقتصادي کشور

تاریخ انتشار : 1400/08/18

تهران- ايرنا- رييس کل سازمان توسعه تجارت ايران وضعيت ايفاي تعهدات ارزي صادرکنندگان را مطلوب توصيف کرد و گفت: ميزان ۶۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون يورو، معادل ۸٠ درصد تعهدات ارزي سررسيد شده به چرخه اقتصادي کشور بازگشته و بيش از سه هزار و ۸۰۰ صادرکننده، تعهدات ارزي خود را به صورت کامل ايفا کرده‌اند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از سازمان توسعه تجارت ايران، «عليرضا پيمان‌پاک» گشايش‌هاي انجام شده در طول ماه‌هاي اخير از جمله مصوبه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، تفوق سياست تجاري بر سياست ارزي و همکاري صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات را در اين موضوع، با اهميت توصيف کرد و اظهار داشت: از مجموع ۲۸ هزار و ۸۱۵ صادرکننده از ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ تاکنون و با انجام تعديلات سال‌هاي ۹۷ تا ۱۴٠٠، به ميزان ۹۱ ميليارد يورو تعهد صادراتي ايجاد شد که با احتساب مهلت چهارماهه ايفاي تعهدات ارزي، ۷۹ ميليارد و ۴۰۰ ميليون يورو تعهد سر رسيد شده، محاسبه شده است.

وي افزود: حدود ۲۳ ميليارد يورو از ارزهاي صادراتي بازگردانده شده مربوط به استفاده از رويه واردات در مقابل صادرات و يا واگذاري فرصت هاي صادراتي به غير بوده که اين رقم ۳٠ درصد ايفاي تعهدات ارزي را به خود اختصاص داده است.  

پيمان پاک گفت: با توجه به لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي، فولادي و فراورده‌هاي نفتي از طريق سامانه نيما، به نظر مي‌رسد صادرکنندگان کوچک و متوسط اقبال بيشتري به ساير رويه‌هاي ايفاي تعهدات ارزي از جمله واردات در مقابل صادرات خود يا واگذاري پروانه‌هاي صادراتي به غير نشان داده‌اند که اين دو روش تاثير بسزايي در تامين ارز مورد نياز توليد و اشتغال دارند. 

رييس کميته اقدام ارزي گفت: تعداد يک هزار و ۹۹۹ صادرکننده بين يک تا ۶٠ درصد تعهدات ارزي خود را ايفا کرده‌اند، اين در حالي است که تعداد سه هزار و ۱۸۹ صادرکننده بين ۶۱ تا ۹۰ درصد و همچنين سه هزار و ۸۹۱ صادرکننده نيز ۱٠٠ درصد تعهدات ارزي خود را ايفا کرده‌اند.

وي تصريح کرد کرد: مبلغ ۴۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون يورو بازگشت ارز توسط صادرکنندگاني انجام شده است که ۱٠٠درصد تعهدات ارزي خود را ايفا کرده‌اند و بر اساس محاسبات انجام شده، اين گروه با وجودي که فقط  حدود ۱۴ درصد صادرکنندگان را از نظر تعداد به خود اختصاص داده‌اند حدود ۶۴ درصد تعهدات ايفا شده را انجام داده‌اند.  

رييس کل سازمان توسعه تجارت ايران با تقدير از اين دسته از صادرکنندگان، اعلام کرد آيين‌نامه تشويقي آنان در حال تدوين بوده و در آينده نزديک ابلاغ و اجرايي خواهد شد.

بر اساس آخرين اعلام گمرک، کل تجارت خارجي کشور در هفت ماهه سال جاري ۹۸ ميليون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵۴ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار بود که سهم صادرات ۷۵ ميليون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار و سهم واردات ۲۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار بوده است.