الکترونيکي شدن عمليات بانکي و قراردادهاي تسهيلات ناگزير است

تاریخ انتشار : 1400/08/19

مديرعامل بانک مهر ايران معتقد است: مشتريان امروز فرصتي براي مراجعه به شعب ندارند و بنابراين الکترونيکي شدن عمليات بانکي و قراردادهاي تسهيلات، گريزناپذير است.

به گزارش ايبِنا، وزير امور اقتصادي و دارايي به تازگي در نامه‌اي خطاب به رئيس کل بانک مرکزي خواستار اجراي کامل و تسريع روند اجراي الکترونيکي شدن قراردادهاي تسهيلات بانکي به‌عنوان يکي از اولويت‌هاي اصلي تيم اقتصادي دولت شد. موضوعي که از اهميت بالايي برخوردار است چرا که به اعتقاد کارشناسان پولي و بانکي، هم به نظارت بيشتر و بهتر بر بانک‌ها کمک مي‌کند و هم علاوه بر شفاف سازي، باعث کاهش تشکيل پرونده‌هاي تخلفات نيزخواهد شد. به عبارت ديگر اين اقدام را مي توان به عنوان تحولي بزرگ در نظام بانکي کشور دانست که بسياري از دعاوي بين وام گيرندگان و بانک‌ها را نيز حل خواهد کرد. 

در همين باره دکتر مرتضي اکبري، مديرعامل بانک مهر ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايبنا اظهار کرد: مشتريان بانک‌ها اکنون فرصتي براي مراجعه به شعبه و دريافت خدمات بانکي ندارند بنابراين بايد خدمات بانکي را در فضايي ارائه کنيم که مشتري بتواند به راحتي دسترسي داشته باشد نه اينکه او مجبور باشد براي دريافت خدمات بانکي حتما به شعبه مراجعه کند.

وي با بيان اينکه خوشبختانه توسعه ابزارهاي مبتني بر فناوري اطلاعات اين امکان را در اختيار ما گذاشته و لازم است به اين سو حرکت کنيم، تصريح کرد: شيوع بيماري کوويد۱۹ هر چند مشکلات بسياري ايجاد کرد، اما يکي از موارد مثبت آن گسترش فرهنگ استفاده از ابزارهاي الکترونيکي بود؛ به نحوي که حتي برخي افراد و سازمان‌هايي که در برابر اين مهم، مقاومت مي‌کردند نيز ناگزير به تغيير رويه شدند. 

مديرعامل بانک مهر ايران گفت: خوشبختانه شبکه بانکي کشور به‌طور کلي در حوزه ابزارهاي غيرحضوري و بانکداري نوين موفق عمل کرده و در حال حاضر بسياري از خدمات به‌صورت غيرحضوري به مشتريان ارائه مي‌شود. با اين حال ضروري است اين ابزارها بيش از پيش گسترش يابند. الکترونيکي شدن عمليات بانکي و قراردادهاي تسهيلات که به تازگي مورد تأکيد وزير محترم اقتصاد نيز بوده، امري گريزناپذير است و بانک‌ها بايد به اين سو حرکت کنند.

اکبري ادامه داد: براي تسريع توسعه ابزارهاي غيرحضوري، لازم است برخي از قوانين و مقررات حاکم بر شبکه پولي و بانکي به روز و دست بانک‌ها در اين حوزه بازتر شود. همچنين ممکن است برخي بانک‌ها در سطح بدنه خود مقاومت‌هايي براي اجراي تغييرات داشته باشند که اين موضوع نيز با گذر زمان حل مي‌شود.

تجربه موفق بانک مهر ايران 

مديرعامل بانک مهر ايران با تاکيد بر اينکه خوشبختانه بانک مهر ايران در حوزه بانکداري نوين و توسعه ابزارهاي غيرحضوري مبتني بر فناوري اطلاعات، پيشتاز شبکه بانکي است، افزود: از آنجايي که بانک مهر ايران، خدمات بانکداري خرد را به مشتريان خود ارائه مي دهد، در راستاي برنامه‌هاي اصلاح ساختار و الکترونيکي کردن عمليات اجرايي شعب و ايجاد يک بانک تمام هوشمند، سامانه جامع ميعاد (مديريت يکپارچه عملياتي اجرايي ديجيتال شعب بانک) با زيرسامانه‌هاي مختلف طراحي و در همه شعب عملياتي شده است.

وي درباره سامانه ميعاد توضيح داد: الکترونيکي کردن قراردادها و فرم‌هاي افتتاح حساب و تسهيلات، تعريف امضاي الکترونيک و حذف هرگونه پرينت کاغذ، با هدف تکميل عمليات بانکداري سبز و تسريع در انجام امور بانکي مشتريان صورت گرفته است. همچنين ديجيتالي کردن اسناد و فرم‌هاي قرارداد اين امکان را ايجاد مي‌کند تا مراجعان و متقاضيان استفاده از سبد محصولات بانک، بدون نياز به صرف وقت براي تکميل فرم‌هاي کاغذي در سريع‌ترين زمان ممکن عمليات بانکي خود را با امنيت بالا از طريق برخورداري از احراز هويت به وسيله ابزار بيومتريک انجام دهند.

اکبري ادامه داد: در اين سيستم، احراز هويت و شناسايي مشتريان بانک از طريق اثر انگشت انجام مي‌شود و با اتصال به سامانه ثبت احوال و استفاده از کارت ملي هوشمند، دريافت هرگونه تصوير مدارک هويتي از مشتريان حذف شده است. ثبت امضاي مشتريان به‌صورت ديجيتال و ذخيره آن‌ها در بانک اطلاعات مشتريان روي سامانه يکپارچه بانک‌ با هدف کاهش ريسک و افزايش امنيت عمليات بانکي مشتريان صورت گرفته است.

مديرعامل بانک مهر ايران درباره ساير خدمات غيرحضوري بانک مهر ايران نيز گفت: ما از سال ۱۳۹۶ افتتاح حساب آنلاين و درخواست تسهيلات آنلاين را روي وب‌سايت خود ارائه کرديم که اين دو خدمت در سال ۱۳۹۹ از طريق همراه‌بانک ما نيز در دسترس قرار گرفت. حتي از سال گذشته پرداخت تسهيلات بدون ضامن را نيز براي مشتريان خوش‌حساب بانک ارائه کرديم. يعني فرد بدون اينکه يک بار به شعبه بانک مراجعه کرده باشد، هم حساب باز کرده و کارت خود را به‌صورت پستي دريافت مي‌کند، هم وام مي‌گيرد.

وي با اشاره به اينکه بسياري از خدماتي که در حال حاضر تعدادي از بانک‌ها ارائه مي‌کنند، براي نخستين بار از سوي بانک مهر ايران ارائه شد، اظهار کرد: سامانه معدل حساب را از سال ۱۳۹۶ بر وب‌سايت بانک ارائه کرديم که در سال ۱۳۹۸ در همراه‌بانک نيز در دسترس مشتريان قرار گرفت. کارت هديه آنلاين را نيز از همين سال در همراه‌بانک خود ارائه کرديم. همچنين جالب است بدانيد بانک مهر ايران نخستين بانکي بود که احراز هويت غيرحضوري سجام را نيز از خرداد ۱۳۹۹ در اختيار عموم مردم قرار داد، فارغ از اينکه مشتري بانک باشند يا نباشند.

اکبري در پايان تاکيد کرد: اين بانک در تلاش است با گسترش اقدامات خود، شهروندان را تا حد ممکن از حضور در شعبه بي‌نياز کرده و مسير ارائه خدمت را تغيير دهد تا مشتري براي دريافت خدمات، به بانک مراجعه نکند؛ بلکه بانک خدمت خود را در محلي که مشتري حاضر است، به وي ارائه کند. ضمن اينکه در اين مسير سعي مي‌کنيم در رابطه با الکترونيکي شدن عمليات بانکي و قراردادهاي تسهيلات نيز پيشگام شبکه بانکي باشيم.