درخواست ميرکاظمي براي حذف ارز ۴۲۰۰ توماني از نهاده‌هاي دامي

تاریخ انتشار : 1400/08/23

به گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از خانه ملت، آقاي سيد مسعود ميرکاظمي در جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي در جريان تقاضاي بررسي دو فوريت لايحه تأمين مطمئن کالا‌هاي اساسي، نهاده‌هاي دامي، دارو و تجهيزات پزشکي و سياست‌هاي جبراني براي حمايت از معيشت اقشار آسيب‌پذير با اشاره به مشکلاتي که زمان تحويل دولت داشته‌اند، گفت: خشکسالي باعث شد ميزان برداشت کالا‌هاي اساسي مثل گندم و دانه‌هاي روغني و همچنين نهاده‌هاي دامي مانند جو، ذرت و ... به شدت کاهش يابد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با بيان اينکه نياز به واردات بيشتري نسبت به آنچه در بودجه آمده بود داريم، عنوان کرد: قرار بود ۱۱.۵ ميليون تن گندم از داخل خريداري شود، اما از اين ميزان تنها ۴ ميليون و ۶۰۰ هزار تن تأمين شد و لازم است ۸ ميليون تن ديگر وارد شود تا در پايان سال با ذخيره احتياطي به سال ۱۴۰۱ منتقل شويم.
وي در ادامه با اشاره به افزايش قيمت جهاني در اين محصولات و کسري مضاعف در اين حوزه، به برخي از اين افزايش قيمت‌ها اشاره و عنوان کرد: دانه‌هاي روغني در سال ۹۹، ۴۳۲ دلار در تن بود که در سال جاري به ۶۹۷ دلار در تن رسيده است، همچنين قيمت کنجاله از ۳۷۱ دلار در تن به ۵۳۵ دلار رسيده، همچنين روغن خام از ۷۴۶ دلار در تن به ۱۴۵۰ دلار و قيمت ذرت از ۲۲۰ دلار در تن به ۳۵۰ دلار، قيمت جو از ۲۱۷ دلار در تن به ۳۳۰ دلار و نيز قيمت گندم از ۲۰۶ دلار در تن به ۳۴۰ دلار در تن رسيده است.
ميرکاظمي با اشاره به برآوردي که براي وزارتخانه‌هاي جهاد کشاورزي، بهداشت و صمت صورت گرفته بود، نياز به ۱۸ ميليارد دلار داريم، اظهار داشت: اگر بخواهيم مأموريتي که در بودجه به ميزان ۸ ميليارد دلار ديده شده را انجام دهيم، به حدود ۱۸ ميليارد دلار ارز نياز داريم که براي دولت امکان‌پذير نبوده است.
رئيس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به پيشنهاد دولت براي حل اين مشکل گفت: ما از مجلس اجازه مي‌خواهيم ميزان يارانه از حالتي که در حال حاضر به آن واقف هستيد و بي‌اثر است به گونه‌اي باشد که به صورت مستقيم به مردم پرداخت شود چرا که با مشاهده قيمت کالا‌ها متوجه مي‌شويم، کالا‌هايي که ارز ترجيحي دريافت کرده‌اند، مثل لبنيات، مرغ و تخم‌مرغ در مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته بيش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است يعني اثربخشي اين موضوع در زندگي مردم ديده نشده و کمرنگ‌تر نيز شده است.
وي افزود: زماني که اين موضوع طولاني مي‌شود دچار مشکلات سيستمي به لحاظ مفسده نيز مي‌شويم چرا که امروز اتحاديه‌ها اعلام کرده‌اند اين ارز به آن‌ها نمي‌رسد و به دليل اينکه يارانه داده شده دولت مجبور شده براي زنجيره مرغ و تخم‌مرغ قرارگاه بزند در صورتي که ضرورتي ندارد که دولت‌ها وارد اين موضوع شوند و اتحاديه‌ها به تنهايي مي‌توانند قضيه را مديريت کنند.
ميرکاظمي در ادامه با اشاره به اين موضوع که ارز ۴۲۰۰ توماني به نهاده‌ها، گندم و دارو تخصيص مي‌يابد، ابراز داشت: از مجلس اين اجازه را مي‌خواهم تا ارز ترجيحي صرفا براي دارو، تجهيزات پزشکي و گندم تا پايان سال قرار داده شود، اما درباره نهاده‌هاي دامي ميزان يارانه‌هاي پرداختي را مستقيماً صرف حمايت از محرومان کنيم و به ۴ دهک عدد بيشتري تا سقف ۶۰ ميليون ريال پرداخت کنيم.
رئيس سازمان برنامه و بودجه در پايان با بيان اينکه ميزان يارانه پرداختي نيز با توجه به اجازه مجلس خواهد بود، تأکيد کرد: براي امسال ۲۷۰ هزار ميليارد ريال اجازه مي‌خواهيم که از مابه‌التفاوت صرفه‌جويي مستقيما به مردم پرداخت شود تا بتوانيم پرداخت ارز ۴۲۰۰ توماني را براي موضوعات مد نظر خود داشته باشيم.