ارز ترجيحي بساط رانت خواري را فراهم کرد

تاریخ انتشار : 1400/08/24

نماينده مردم کرمان در مجلس گفت: نتيجه ارز ترجيحي به هدررفت و تاراج سرمايه‌هاي کشور و گراني کالاها منجر شد و از اين رو اميدواريم دولت جديد تا سال آينده به طور قطعي ارز ترجيحي را حذف کند.

محمدمهدي زاهدي در گفتگو با خبرنگار مهر درباره هدف دولت از تخصيص ارز ترجيحي گفت: قرار بود کالاهاي موردنياز مردم با ارز ترجيحي کالا وارد کشور شود و مصرف کننده آن را با قيمت مناسب خريداري کند، اما اين در حالي است که هيچ گاه در سايه تخصيص ارز ترجيحي اين اتفاق نيفتاد و مردم متضرر اصلي وضعيت فعلي هستند. ارز ترجيحي بساط سوءاستفاده و رانت خواري را فراهم کرد.

وي افزود: خريد کالاهاي غيرضروري و نبود شفافيت در تخصيص ارز ترجيحي را مي‌توان از ديگر معايب ارز ترجيحي نام برد. به عنوان مثال در برهه‌اي از زمان در حوزه دارو با بحران جدي مواجه بوديم و قرار شد که دارو با ارز ۴۲۰۰ توماني خريداري شود اما در مقابل دارو در بازار با ارز آزاد يا حتي چند برابر قيمت ارز ترجيحي به فروش رسيد که البته اين اتفاق تلخ براي تجهيزات پزشکي نيز اتفاق افتاد. ارز ۴۲۰۰ توماني صدمات بسيار بدي بر اقتصاد وارد کرده است.

زاهدي استفاده از ارز ترجيحي در خريد گندم را يکي ديگر از معايب تخصيص ارز ترجيحي نام برد و بيان کرد: به طور مثال در بحث خريد گندم شاهد اين موضوع بوديم که گندم را به دليل تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني با قيمت بسيار پاييني از کشاورز خريدند و متأسفانه با ناخالصي مانند شن و خاک وارد بازار کردند و به دست مصرف کننده رساندند و يا حتي گندم خريداري شده از کشورهاي همسايه را با ارز ۴۲۰۰ توماني را در ايران بسته بندي کردند و به اسم محصول ايراني با چند برابر قيمت به کشورهاي ديگر قاچاق معکوس کردند و با ارز آن کالاي لوکس و تجهيزاتي که اصلاً در اولويت کشور نبود، وارد کردند. حتي در ابتداي اعظاي ارز ۴۲۰۰ توماني با اين ارز ارزان سنگ پا و سنگ قبر هم خريده‌اند که همه اين عوامل به خوبي نشان مي‌دهد که اين ارز براي اقتصاد کشور هيچ ثمره‌اي نداشته است.

نماينده مردم کرمان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه هنوز سرنوشت ميلياردها دلار ارز ترجيحي مشخص نيست، يادآور شد: متأسفانه در حال حاضر سرنوشت چند ميليارد دلار از ارز ترجيحي مشخص نيست که کجا هزينه و صرف خريد چه اقلامي شده است و چه زمان قرار است باز گردد. در بحث نهاده‌هاي دامي حجم بالايي از ارز کشور صرف نهاده‌ها شد اما اين در حالي است که امروزه وضعيت نهاده‌ها مناسب نيست و به واسطه اين بي‌برنامگي‌ها مرغ‌داران ما آسيب‌هاي فراواني ديده‌اند و مرغ با وجود پرداخت ارز ۴۲۰۰ توماني با اين قيمت‌ها به دست مصرف‌کننده مي‌رسد.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در پاسخي مبني بر اينکه ارز ترجيحي چه لطمه‌اي به توليد داخلي زد، گفت: متأسفانه طبق آمار موجود و مشاهدات عيني نه تنها توليدات داخلي تضعيف شد بلکه مشکلات عديده‌اي نيز براي توليد داخلي و ملي به وجود آمد. رانت و فسادهاي مالي عظيم تنها گوشه‌اي از معايب ارز ترجيحي است که زمينه ساز ايجاد ضربه‌هاي سنگيني بر اقتصاد کشور شده است.

زاهدي در پايان با اميدواري از تغيير رويکرد دولت جديد نسبت به ارز ۴۲۰۰ توماني اذعان داشت: نتيجه اين بي‌برنامگي و نبود شفافيت امروزه اين شده است که سرمايه‌هاي کشور هدر رفت و به تاراج برده شد. از اين رو اميدواريم دولت جديد نيز اصرار به ادامه اين سياست نداشته باشد و حداقل تا سال آينده به طور واقعي ارز ترجيحي حذف شود.