عرضه اوراق دولتي براساس کشش بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1400/08/25

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: براساس کشش بازار سرمايه اقدام به عرضه اوراق دولتي مي‌کنيم.

به گزارش ايبِنا به نقل از صدا و سيما، مجيد عشقي درباره فروش اوراق دولتي در بازار سرمايه گفت: بازار بدهي و بازار سرمايه دو بازار مجزا هستند که در کل دنيا در کنار هم فعاليت مي‌کنند.

وي ادامه داد: فردي که سهام خريداري مي‌کند به ندرت اتفاق مي‌افتد که سهام خود را بفروشد و اقدام به خريد اوراق مشارکت يا اوراق بدهي کند.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار بيان کرد: ما قصد داريم بازار بدهي را بزرگ کنيم تا هم دولت و هم شرکت‌هاي خصوصي به راحتي از اين بازار تامين مالي کنند.

عشقي با بيان اينکه براساس کشش بازار سرمايه اقدام به عرضه اوراق دولتي مي‌کنيم گفت: نهادهاي مالي مانند بانک‌ها، بيمه‌ها و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بايد براساس مقررات، بخشي از دارايي خود را اوراق خريداري کنند و در زماني که قرار است اوراق عرضه شود ما ميزان توانايي آن‌ها در خريد اوراق را مي‌سنجيم و برهمين اساس خريداران اوراق مشخص مي‌شوند.

وي با اشاره به اينکه سهامداران حقيقي اين اوراق را خريداري نمي‌کنند ادامه داد: اينگونه نيست که اوراق روي ميز باشد و به مردم بگوييم سهام بفروشند و اوراق خريداري کنند، زيرا ۹۹ درصد اين اوراق قبلا بازاريابي شده است.

عشقي تصريح کرد: بخش عمده‌اي از منابع حاصل از فروش اوراق صرف بازخريد اوراق قبلي مي‌شود و وجوه حاصل از فروش، دوباره به بانک‌ها و صندوق‌ها باز مي‌گردد و لذا خالص عددي که از بازار خارج مي‌شود ۱۰ درصد است.

وي افزود: ما در عرضه‌هاي اوليه نيز کشش بازار را مدنظر قرار مي‌دهيم و اکنون برخي از شرکت‌ها آماده عرضه اوليه هستند.