تسهيلات بند ز تبصره 15 قانون بودجه سال 1400

تاریخ انتشار : 1400/08/25

معرفي تسهيلات و روش اعطاي آن

مطابق بند ز تبصره 15 قانون بودجه سال 1400، وزارت نيرو مکلف است بخشي از منابع حاصل از افزايش بهاي برق برخي از صنايع بزرگ را (تا سقف سيزده هزار ميليارد (۱۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ريال) صرف اعطاي تسهيلات خطرپذير به شرکت‌هاي دانش بنيان صنعت برق و شرکت‌هاي فعال در حوزه اصلاح الگوي مصرف انرژي نمايد.

طي ابلاغ مديرعامل محترم شرکت توانير، دبيرخانه کارگروه راهبري مصارف بند فوق در پژوهشگاه نيرو،  آغاز به کار نموده است. اين دبيرخانه طرح‌هاي حوزه بهينه‌سازي و اصلاح الگوي مصرف انرژي الکتريکي از کليه شرکت‌هاي فعال صنعت برق و کليه طرح‌هاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان فعال در صنعت برق را پذيرش و ارزيابي نموده و گزارش ارزيابي را به کارگروه راهبري اعتبارات منابع بند ز تبصره 15 ارايه مي‌دهد. اعطاي تسهيلات بر اساس مصوبه کارگروه مذکور خواهد بود. فرآيند کلي تخصيص اعتبارات به شرح زير است:

1- فناوران متقاضي تسهيلات از طريق دبيرخانه و پس از طي فرآيند ارزيابي فني-اقتصادي و اعتبارسنجي مالي به کارگروه معرفي مي‌شوند.

2- کارگروه با بررسي گزارش دبيرخانه، اعطاي تسهيلات به متقاضي را تصويب مي‌کند.

3- دبير کارگروه، طرح‌هاي تصويب شده را به منظور تأمين اعتبار به توانير و متقاضيان را براي طي کردن روند اعطاي تسهيلات به مؤسسه‌ عامل معرفي مي‌کند.

4- توانير اعتبارات مورد نياز طرح را در اختيار مؤسسه‌ عامل قرار مي‌دهد.

5- مؤسسه‌ عامل ضمن اخذ تضامين و وثايق مورد نياز، قرارداد اعطاي تسهيلات را با متقاضي منعقد مي‌کند.

6- متقاضي تسهيلات بر اساس قرارداد از اعتبارات تسهيلات اعطا شده برخوردار مي‌شود و وظايف خود را مطابق قرارداد با نظارت دبيرخانه به انجام مي‌رساند.

7- مؤسسه‌ عامل مسئول پيگيري بازپرداخت تسهيلات بر اساس مفاد قرارداد فيمابين مؤسسه و متقاضي مي‌باشد.