طلبکاران دولت براي تسويه بدهي‌هاي بانکي با اسناد خزانه اقدام کنند

تاریخ انتشار : 1400/09/02

­خزانه‌داري کل کشور با صدور اطلاعيه‌اي از همه اشخاص بدهکار به بانک‌ها که در عين حال از دولت طلبکار هستند، درخواست کرد، در خصوص تسويه بدهي‌ها و مطالبات خود از طريق اسناد خزانه دوم اقدام‌ کنند.

به گزارش ايبِنا، بنا بر اين اطلاعيه، اين افراد بايد درخواست خود را از طريق دستگاه بدهکار در سامانه تسويه و تهاتر ثبت کنند.

بر اساس اطلاعيه شماره (۲) خزانه داري کل کشور ، به موجب آيين نامه اجرايي بند (ز) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ، موضوع تصويب نامه مورخ سوم آبان ماه سالجاري هيئت وزيران، وزارت امور اقتصادي و دارايي مجاز است تا سقف ۳۵۰ هزار ميليارد ريال با صدور اسناد خزانه نوع دوم، بدهي‌هاي قطعي دولت را با مطالبات قطعي دولت تسويه کنند.

بر اين اساس همه اشخاص مشمول که به دولت (بانک مرکزي، بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي) بدهکار و متقابلاً از دولت (وزارتخانه‌ها، موسسات دولتي، شرکت‌هاي دولتي (بابت اجراي طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي که اعتبارات آنها از محل بودجه عمومي دولت تامين مي‌شود)، موسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و شرکت‌هاي آب و فاضلاب (بابت اجراي طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي که اعتبارات آنها از محل بودجه عمومي دولت تامين مي‌شود) طلبکار هستند براي تسويه بدهي‌ها و مطالبات از طريق صدور اسناد تسويه خزانه دوم مي‌بايد درخواست خود را از طريق دستگاه بدهکار در سامانه تسويه و تهاتر ثبت نمايند.

بدليل شرايط بهداشتي فعلي جامعه و به منظور رعايت فاصله اجتماعي و کاهش تردد در دستگاه‌هاي اجرايي، تغييرات لازم در سامانه تسويه و تهاتر به گونه‌اي اعمال ‌شده است که نياز به حضور اشخاص متقاضي پس از درخواست در دستگاه‌هاي اجرايي بدهکار نمي‌باشد.

اشخاص متقاضي ضمن پرهيز از مراجعه حضوري اوليه به دستگاه‌هاي اجرايي ابتدا با مراجعه به پورتال مرکز مديريت بدهي‌هاي عمومي و روابط مالي دولت به نشاني http://iridmo.mefa.ir نسبت به اخذ فرم درخواست (شماره دو) و مطالعه مستندات اعم از بخشنامه‌ شماره ۳ خزانه‌داري کل کشور(موضوع نامه شماره ۱۲۹۰۲۹/۵۷ مورخ ۱۴۰۰/۸/۱۹)، راهنماي استفاده از سامانه تسويه و تهاتر، فهرست بانک هاي داراي سهميه، آيين‌نامه اجرايي نوع دوم، اطلاعيه شماره دو و.... اقدام و سپس بر اساس دستورالعمل و بخشنامه ذيربط نسبت به شروع فرآيند تسويه و تهاتر اقدام نمايند.

بديهي است تا زمان اعلام سقف قابل تهاتر بانک‌ها توسط بانک مرکزي، سامانه صدور الکترونيکي اسناد تسويه خزانه براي شروع فرآيند و ثبت اوليه درخواست در دسترس دستگاه هاي اجرايي بدهکار است و به محض اعلام سهميه تهاتر بانک هاي عامل توسط بانک مرکزي، مرکز مديريت بدهي‌هاي عمومي و روابط مالي دولت ظرفيت اعلامي را در سامانه صدور الکترونيکي اسناد تسويه خزانه بارگزاري مي‌کند.