پيگيري تخصيص بانک اختصاصي ريالي به مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1400/09/09

دبير شورايعالي مناطق آزاد گفت: تخصيص بانک اختصاصي ريالي براي مناطق آزاد با رويکرد توسعه زنجيره مالي و روان کردن گردش تسهيلات ميان مناطق آزاد در حال پيگيري است.

به گزارش ايبِنا، سعيد محمد در آئين گشايش هشتمين نمايشگاه کيش اينوکس ۲۰۲۱، هدف از برگزاري اين رويداد مهم را آشنايي با آخرين دستاوردهاي بخش‌هاي مختلف دانست و گفت: برنامه و نقشه راه ما رسيدن به نسل هفتم مناطق آزاد ديجيتال است.

وي با بيان اين که امروز در نسل اول و دوم «تجارت محور و توليد محور» هستيم، گفت: حتي در تجارت و توليد هم به شاخص هاي مورد نظر نرسيده ايم.

به گفته مشاور رييس جمهور، برنامه ها با محوريت مناطق آزاد و ويژه اقتصادي تدوين شده و راهبردهاي ما منطبق بر آمايش و اولويت بخشي به سرمايه گذاري در مناطق آزاد است.

محمد با اشاره به اين که بايد به نسل سوم ارتقاء يابيم، افزود: نسل سوم خدمات محور است و خدمات «پولي، بانکي و بازار سرمايه» بايد به صورت کامل به فعالان اقتصادي ارايه شود.

وي، در رابطه با راه اندازي بانک آفشور در کيش، خاطرنشان کرد: با دريافت مجوز مربوطه و پيشرفت‌هاي قابل توجه و طي مذاکره‌اي با شوراي امنيت و بخش اقتصادي دولت، نظر هاي مثبت در اين خصوص کسب شده است.

 دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي، از ديگر شاخص‌هاي نسل سوم را بورس بين الملل عنوان کرد و افزود: اين موضوع يک نياز بسيار حياتي براي کشور است که مقدمات لازم آماده شده و بايد بورس بين‌الملل در جزيره کيش راه‌اندازي شود.

محمد، بر ضرورت ساماندهي ارز ديجيتال که جزو نسل سوم محسوب مي شود تاکيد کرد و اظهار داشت: هر چه سريع تر بايد اين موضوع در کيش به صورت پايلوت عملياتي شود.

وي تصريح کرد: رمز ارز ملي به صورت جداگانه توسط نهادهاي زيربط پيگيري مي‌شود و پايلوت آن را در کيش اجرايي مي‌کنيم.

مشاور رييس جمهور، در رابطه با تاسيس شرکت تامين سرمايه در مناطق  آزاد که مجوز هاي لازم اخذ شده است، گفت: تخصيص بانک اختصاصي ريالي براي مناطق آزاد با رويکرد توسعه زنجيره مالي و روان کردن گردش تسهيلات ميان مناطق آزاد در حال پيگيري است.

محمد اظهار داشت: برنامه هاي عملياتي هم براي ارتقا نسل چهارم همزمان به صورت موازي در دست پيگيري است.

وي افزود: نسل چهارم به عنوان نسل دانش محور ناميده مي شود و تخصيص صندوق جامع پژوهش و فناوري مناطق آزاد، توسعه مراکز نوآوري، استقرار  شتاب دهنده ها، ارتقاء سطح فناوري  واحدهاي مستقر و تخصيص بسته هاي تشويقي در دستور کار قرار گرفته است.

 دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي خاطر نشان کرد: با داشتن نسل سوم و چهارم  شرايط را براي نسل پنجم که نسل جامع ناميده مي شود محقق خواهيم کرد و فعاليت هاي خوبي را در جهت نسل ششم که فرا مرزي است انجام خواهيم داد.

محمد افزود: ايجاد مناطق آزاد مشترک با ساير کشورها که امروز با توجه به وجود ديپلماسي اقتصادي مناسبي که در حال شکل گرفتن با تعداد ۱۵ کشور همسايه است؛ تقاضاهايي از برخي کشورها براي ايجاد مناطق آزاد مشترک داريم که اين مهم در دست بررسي است.

وي، فعاليت هاي بورس، بانک و بيمه را عرصه اي عنوان کرد که ميدان جنگ اقتصادي با دشمن است، بيان داشت:  فعالان اين حوزه ها با در نظر  گرفتن منافع ملي با يک يک انسجام مثال زدني در مقابل توطئه هاي اسکتبار نقش آفريني مي کنند و تلاش بر اين هست تاب آوري کشور را افزايش دهيم و وضعيت معيشتي بهتري را براي مردم فراهم کنيم.

مشاور رييس جمهور گفت: در بخش هاي خصوصي و دولتي همه فعالان در عرصه اقتصادي بايد تلاش کنند تا شاخص هاي اقتصادي کشور را به سمت منفعت ملي هدايت کنيم.

محمد با بيان اين که مناطق آزاد داراي راهبردهاي مشخص و برنامه هاي زمان بندي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت است، افزود: به زودي اين طرح را براي هر منطقه اعلام رسمي خواهيم کرد تا به فعالان اقتصادي کمک کند.

وي با شاره به اين که در سايت دبيرخانه فرصت هاي سرمايه گذاري بارگذاري شده و بيش از ۱۵۰ فرصت سرمايه گذاري با همين طرح امايش سرمايه گذاري عنوان شده، اظهار داشت: تمام اين طرح ها داراي جزئيات سرمايه گذاري مشخص براي راهنمايي نخست سرمايه گذاران براي انتخاب فرصت هاي سرمايه گذاري است.

به گفته دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي، در مناطق ويژه اقتصادي بيش از ۸۷۰ شعب نهادهاي مالي، از قبيل بانک، صرافي، بيمه، تالار بورس و تامين سرمايه داريم  و يک خانواده بزرگ در اين حوزه محسوب مي شويم.

محمد گفت: چين در قالب پيمان شانگ هاي پيشنهاد تاسيس مناطق آزاد مشترک را داده که اين مهم در دست بررسي است.

وي خاطر نشان کرد: تکميل فرايندهاي الکترونيکي، هوشمند سازي، ارز ديجيتال، قراردادهاي هوشمند، اوراق بهادار،ثبت اسناد با رويکرد اصلي در دبيرخانه مناطق آزاد در حال پيگيري است

مشاور رييس جمهور افزود: با بهره گيري از ظرفيت رمز ارزها و ايجاد پلتفرم هاي صرافي ديجيتال که از مهمترين ظرفيت هاي رمز هاي ديجيتال و فناوري در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي است حمايت مي کنيم و اين موضوع در مجموعه اقتصادي کشور با جديت در حال پيگيري است.

سعيد محمد با بيان اين که بايد در مناطق آزاد الگو سازي کنيم، تصرح کرد: اين الگو سازي به سرزمين اصلي تعميم خواهيم داد.

وي با بيان اين که طي دوره هاي يازدهم و دوازدهم نخستين جلسه شورايعالي مناطق آزاد در حضور ۱۴ نفر از اعضاي کابينه تشکيل شد، گفت: ابراهيم رئيسي با تسلط بر مبناي قانوني، در اين جلسه از اجراي ماده ۶۵ قانون احکام دائم توسعه محکم دفاع کردند و تاکيد داشتند که تمام مسائل مناطق آزاد بايد توسط رئيس منطقه انجام شود و اگر کسي که مغاير اين اصل رفتار کند مصاديق را به شورايعالي اطلاع رساني کنندتا شخصا پيگيري کنم و با دستگاه هاي اجرايي متخلف برخورد خواهد شد.

گفتني است؛ نمايشگاه کيش اينوکس ۲۰۲۱ با بيش از ۲۰۰ شرکت، موسسه و نهاد در بخش هاي دولتي و خصوصي فعال در بازار سرمايه حضور دارند و در بخش محتوايي ۲۵ نشست تخصصي و همايش جانبي برگزار مي شود که در حاشيه اين نشست ها ۱۵۰ نفر از اساتيد، کارشناسان و مسئولان اقتصادي کشور به سخنراني و برگزاري کارگاه‌ها و نشست‌هاي خصوصي خواهند پرداخت.

بازديدکنندگان مي توانند هر روز از ساعات ۱۷ الي ۲۲ براي بازديد از اين نمايشگاه به نمايشگاه‌هاي دائمي جنب فرودگاه جزيره کيش مراجعه نمايند

  •