ارقام نقدينگي و رشد پايه پولي در مهرماه اعلام شد

تاریخ انتشار : 1400/09/10

بانک مرکزي حجم نقدينگي را در پايان مهرماه ۱۴۰۰ معادل ۴۲۲۷ هزار ميليارد تومان و رشد پايه پولي در دوازده ماهه منتهي به مهرماه را ۳۶.۴ درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، براساس آمار بانک مرکزي حجم نقدينگي در پايان مهرماه سال ۱۴۰۰ معادل ۴۲۲۷۴.۸ هزار ميليارد ريال بوده نسبت به پايان سال ۱۳۹۹ معادل ۲۱.۶ درصد رشد يافته است. البته بانک مرکزي توضيح داده است که ۲.۳ واحد درصد از رشد نقدينگي در هفت ماهه منتهي به مهرماه ۱۴۰۰ مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارايي­‌ها و بدهي­‌هاي بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارايي­‌ها و بدهي‌­هاي بانک سپه (بواسطه ادغام بانک‌هاي متعلق به نيروهاي مسلح در بانک سپه) بوده است که اين امر صرفاً ناشي از افزايش پوشش آماري بوده و واجد آثار پولي و تورمي به لحاظ افزايش نقدينگي نمي‌باشد.

بر همين اساس نرخ رشد نقدينگي در دوازده ماهه منتهي به مهرماه ۱۴۰۰ به ۴۲.۸ درصد رسيد که ۲.۷ واحد درصد از آن مربوط به افزايش پوشش آماري (اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارايي­‌ها و بدهي­‌هاي بانک مهر اقتصاد به بانک سپه) بوده است. به عبارت ديگر در صورت عدم لحاظ پوشش آماري مذکور، رشد نقدينگي در پايان مهرماه ۱۴۰۰ نسبت به پايان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۹.۳ درصد و در دوازده ماهه منتهي به مهرماه ۱۴۰۰ معادل ۴۰.۱ درصد مي­‌بود. البته لازم به ذکر است، پس از تجميع اطلاعات خلاصه دفتر کل بانک مهر اقتصاد با اطلاعات بانک سپه و تسري آن به سال‌هاي قبل، ارقام مربوط به رشد نقدينگي تعديل خواهد شد.  

رشد پايه پولي در دوازده ماهه منتهي به مهرماه ۱۴۰۰ به ۳۶.۴ درصد رسيد. لازم به ذکر است پايه پولي در پايان مهرماه ۱۴۰۰ نسبت به پايان سال ۱۳۹۹، رشدي معادل ۱۵.۵ درصد داشته که در مقايسه با رشد متغير مذکور در دوره مشابه سال قبل (۱۰.۱ درصد) به ميزان ۵.۴ واحد درصد افزايش يافته است. در اين مقطع، مطالبات بانک مرکزي از بانک‌ها و خالص دارايي­‌هاي خارجي بانک مرکزي به ترتيب با سهمي معادل ۸.۵ و ۶.۶ واحد درصد بيشترين سهم را در رشد پايه پولي داشته­‌اند.