بانک مرکزي دنبال ايجاد تعادل بين نظارت و نوآوري است

تاریخ انتشار : 1400/09/13

حرکت به سمت استفاده از نوآوري و ايجاد فضاي مقرراتي مناسب براي فعاليت‌هاي نوآورانه در حوزه خدمات پولي و بانکي از اولويت‌هاي اصلي بانک مرکزي است و در اين مسير اقدامات فراواني نيز انجام گرفته است.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي صبح امروز در کنفرانس بين‌المللي مديريت که از سوي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، گفت: ايجاد تعادل ميان کارايي و رقابت از يک سو و حفظ ثبات مالي و نظارت از سوي ديگر، چالشي است که همواره در فضاي نوآوري با آن روبرو هستيم.

مهران محرميان با اشاره به تجربه زيسته دنيا در مورد اين چالش افزود: طي سال‌هاي منتهي به سال ۲۰۰۸ رويکرد کلي اين بود که بانک‌هاي مرکزي تا جايي که ممکن است از نظارت و مقررات گذاري دور شوند تا فضا براي نوآوري باز باشد و تنظيم روابط به بازيگران سپرده شود اما نتيجه آن رويکرد، بروز بحراني به بزرگي بحران سال ۲۰۰۸ بود و منجر به طراحي و تدوين «استاندارد بازل ۳» شد که روح حاکم بر آن بازگرداندن نظارت با رويکردهاي جديد بود.

معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي ادامه داد: ما هم در ايران از اين قاعده مستثني نيستيم و برقراري تعادل و تناسب ميان نظارت و فضاي لازم براي نوآوري از جمله چالش‌هاي مهمي است که با آن روبرو هستيم؛ در واقع اگرچه به طور مستمر در معرض انتقاد از سوي طرفداران نوآوري از يکسو و نهادهاي نظارتي از سوي ديگر هستيم اما واقعيت اين است که ما در بانک مرکزي دغدغه هر دو حوزه را داريم؛ هم به دنبال ايجاد فضاهاي مناسب و لازم براي نوآوري در خدمات هستيم و هم حفظ جايگاه نظارتي بانک مرکزي براي جلوگيري از لطمه خوردن به ثبات مالي برايمان مهم است.

وي با اشاره به اقدامات متعددي که بانک مرکزي در حوزه نوآوري و ايجاد فضاي لازم براي آن انجام داده است، گفت: ايجاد بسترهاي مقرراتي و فني لازم براي کيف الکترونيکي پول، پياده‌سازي زيرساخت فني رمزپول ملي و تدوين مقررات آن، راه‌اندازي سامانه‌هاي جديد مانند پل، تدوين مقررات بانکداري باز و کمک به راه‌اندازي نئوبانک‌ها از جمله اقداماتي است که انجام شده و در حال پيگيري در بانک مرکزي است.

معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي افزود: يکي از اقداماتي که با جديت به دنبال آن هستيم و اثر بسيار خوبي در تسهيل و تسريع ايفاي نقش رگولاتوري براي فعاليت‌هاي نوآورانه دارد، راه‌اندازي سندباکس رگولاتوري است. به دنبال اين هستيم که با راه‌اندازي اين سندباکس امکان فعاليت محدود را براي طرح‌هاي نوآورانه در يک محيط خاص فراهم آوريم تا هم صاحبان طرح در يک محيط عملياتي واقعي به نقاط ضعف و قوت کار خودشان پي ببرند و هم رگولاتور امکان و فرصت بررسي مخاطرات مختلف طرح را داشته باشد.

  •