بخشودگي جرايم ديرکرد بر کاهش تورم موثر است

تاریخ انتشار : 1400/09/14

يک کارشناس بانکي گفت: برگشت تسهيلات بانکي سبب خواهد شد که پول‌هايي که در دست بدهکاران بانکي قرار دارد، بدون خلق پول و آثار تورمي جديد به سيستم بانکي برگردد که اين امر در بحث تورم بسيار موثر خواهد بود.

يوسف کاووسي، کارشناس امور بانکي مزاياي تمديد بخشودگي جرايم ديرکرد را در گفت‌وگو با  خبرنگار ايبِنا چنين مطرح کرد: قانون جرايم ديرکرد چند سال است به تمديد درمي‌آيد. به اين شکل که پايان هرسال و در فصل بودجه نويسي براي مبالغ مختلف فرصتي را در نظر مي‌گيرند تا دريافت‌کنندگان تسهيلات بانکي بابت جرايم يا سود مرکب آن‌ بخشودگي گيرند. اين کار انجام مي‌شود تا اصل پول پرداخت شود و بانک‌ها توانايي تسهيلات‌دهي بيشتري را به دست آورند.

وي در ادامه افزود: بسياري در همين زمينه درصدد برآمدند تا براي اين مسئله حدود تعيين کنند و به مبالغ بالاتر از ۵۰۰ ميليون تومان تسري و آن را بر تسهيلات چندين ميلياردي سوق دهند که اکنون هم براي اين مبلغ زمينه‌چيني انجام مي‌شود تا افرادي که تسهيلات کلان دريافت کردند و از پرداخت آن سرباز مي‌زنند را دربرگيرد.

اين کارشناس امور بانکي در اين خصوص بيان کرد: کار بخشودگي جرايم ديرکرد در صورتي که به درستي صورت گيرد و ملاحظاتي در آن مورد توجه نباشد، مزايايي به دنبال خواهد داشت. به اين معنا؛ برگشت تسهيلات بانکي سبب خواهد شد پول‌هايي که در دست بدهکاران بانکي قرار دارد، بدون خلق پول و آثار تورمي جديد به سيستم بانکي برگردد. يعني در بحث تورم بسيار موثر واقع خواهد شد.

وي درباره تاثير اين کار بر توليد چنين گفت: تاثير آن بر توليد به اين دليل که در انتهاي سال قرار داريم قابل توجه نيست و از اين حيث اتفاق خاصي نمي‌افتد، اما پول اخذ شده به سمت بدهي‌هاي شبکه بانکي حرکت مي‌کند و دست بانک‌ها تا حدي نسبت به قبل بازتر خواهد شد.

اين کارشناس امور بانکي درباره بهبود ترازنامه بانکي در اين رابطه اظهار داشت: بخشودگي جرايم ديرکرد در اين خصوص بسيار کمک کننده خواهد بود، اما قابل لمس نيست. مسئله فوق در بحث تسعير نرخ ارز هم قابل طرح است، بانک‌ها مي‌توانند ترازنامه‌هاي خود را از حالت زيان و منفي در بورس با اثر مثبت نشان دهند. 

کاووسي در رابطه با تشويق به پرداخت معوقات در نتيجه اين کار تصريح کرد: گروهي که مطالبات مشکوک‌الوصول دارند با اين طرح زنده خواهند شد، هرچند که پيش از آن ستادهايي در اين زمينه وجود داشت، ولي فردي که قصد بازگرداندن تسهيلات را نداشته باشد، زيربار نخواهد رفت، مگر اينکه تمهيداتي وجود داشته باشد. اما در مجموع اين کار مثبت است.