بودجه ۱۴۰۱ بدون کسري و استقراض از بانک مرکزي بسته شد

تاریخ انتشار : 1400/09/21

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه برنامه محوري يکي از فرصت‌هاي پيش روي لايحه ۱۴۰۱ است، گفت: نتيجه‌گرا و نظارت پذير بودن از ويژگي‌هاي بودجه ۱۴۰۱ است.

به گزارش ايبِنا، هادي قوامي، در برنامه تيتر امشب با بيان اينکه اساسي‌ترين، فني‌ترين و مهم‌ترين مرحله بودجه‌ريزي؛ تهيه، تنظيم و پيشنهاد لايحه بودجه است، گفت: دولت سيزدهم در ارائه نخستين بودجه خود تلاش کرده است اصلاح ساختار لايحه بودجه ۱۴۰۱ را انجام دهد. 

وي افزود: با توجه به مشکلاتي که در بودجه‌هاي سال‌هاي گذشته وجود داشت، نمايندگان در مسير تغيير رويکرد بودجه به دولت کمک کنند.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه برنامه محوري يکي از فرصت‌هاي پيش روي لايحه ۱۴۰۱ است، گفت: نتيجه‌گرا و نظارت پذير بودن از ويژگي‌هاي بودجه ۱۴۰۱ است.

قوامي بيان کرد: با کنترل رشد هزينه‌ها، نرخ تورم کنترل مي‌شود و توان خريد مردم را افزايش مي‌يابد.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: استقراض نکردن ار بانک مرکزي، بودجه بدون کسري و کنترل هزينه هاي جاري، کنترل اضافه برداشت بانک‌هاي از بانک مرکزي از ويژگي‌هاي لايحه بودجه ۱۴۰۱ است.

وحيد شقاقي، کارشناس مسائل اقتصادي هم گفت: بايد تلاش کرد نظام بودجه‌ريزي برنامه‌محور، عملياتي و هدفمند شود و نظام بودجه‌ريزي با حداقل کسري تنظيم شود.

وي افزود: شفافيت، انضباط مالي، کاهش کسري بودجه از کارهاي انقلابي در بودجه ريزي است و با توجه به منتشر شدن اعداد غير رسمي در سال آينده کسري بودجه حداقلي را شاهد خواهيم بود.

شقاقي با تأکيد بر اينکه هدفمند و برنامه محور نبودن در بودجه‌ريزي از اصلي‌ترين مباحث سال‌هاي گذشته بوده است، گفت: در دهه گذشته نتوانستيم از نظام بودجه‌ريزي براي رشد اقتصادي و سرمايه‌گذاري استفاده کنيم. ميانگين رشد اقتصادي دهه ۹۰، صفر درصد و ميانگين رشد انباشت سرمايه منهاي ۴.۵ درصد شد.

کارشناس مسائل اقتصادي بيان کرد: از سه سال گذشته اقتصاد ايران وارد مرحله فرسايش شده يعني رشد هزينه‌هاي جبران استهلاک بيشتر از رشد سرمايه‌گذاري است.​​​​