رتبه‌بندي فعالان اقتصادي براي دريافت تسهيلات اعتباري

تاریخ انتشار : 1400/10/08

عضو هيات نمايندگان اتاق ايران گفت: رتبه‌بندي‌ فعالان اقتصادي بايد انجام شود و سپس براساس آن اعتبارسنجي را شاهد باشيم که تامين مالي مبتني بر اعتبار را محقق کند.

حسين وثوقي ايراني با بيان اينکه تامين مالي و تسهيلات دهي در فضاي کسب و کار از اهميت بالايي برخوردار است، اظهار کرد: هر روش و کانالي غير از دريافت تسهيلات مستقيم از بانک مانند خريد دين و تامين مالي مبتني بر زنجيره تامين و .... را اجرايي کنيم، از آن استقبال مي‌شود چرا که در حال حاضر فعالان اقتصادي با مشکل کمبود نقدينگي و تامين مالي مواجه هستند.

وثوقي ايراني تصريح کرد: از سوي ديگر در حال حاضر فشار سنگيني هم روي بانک‌هاست که با توجه به اين ميزان بالاي تورم، در تسهيلات‌دهي حتي با همين ارقام کنوني هم دچار ضرر و زيان هستند. در نتيجه بايد اين شيوه اصلاح شود.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران با اشاره به تسهيلات‌دهي براساس خطوط اعتباري و رتبه بندي فعالان اقتصادي گفت: فرآيند رتبه بندي جزو وظايفي بود که برعهده اتاق بازرگاني گذاشته شد؛ اما در روند اجرايي مشکلاتي به وجود آمد. برهمين اساس ضرورت دارد اتاق هم در اين باره شفاف‌سازي کند و اقداماتي که براي رتبه‌بندي انجام گرفته بود را اعلام کند. البته موانعي هم از سوي برخي نهادها ايجاد شد که فرآيند را متوقف کرد.

وي اظهار کرد: در نتيجه ابتدا بايد رتبه‌بندي‌ها انجام شود و سپس براساس آن اعتبارسنجي را شاهد باشيم که تامين مالي مبتني بر اعتبار را محقق کند.

وثوقي ايراني با بيان اينکه مشکل اصلي اقتصاد کشور تورم است است، ادامه داد: در اين شرايط هراقدام تسهيل‌گرانه‌اي براي سرمايه‌گذاران بي نتيجه خواهد بود و اصلي ترين و ضروري‌ترين اقدامي که دولت بايد به سرعت انجام دهد اين است که فکري به حال تورم لجام گسيخته کند.

  •