تامين مالي زنجيره‌اي به رونق توليد و اشتغال مي‌انجامد

تاریخ انتشار : 1400/11/11

يک کارشناس اقتصادي گفت: تامين مالي زنجيره‌اي بر رونق توليد و اشتغال تاثيرگذار خواهد بود و چنانچه همه چيز به درستي پيش رود بخشي از مشکلات کشور در اين خصوص برطرف خواهد شد.

ابراهيم بهادران، کارشناس اقتصادي درباره تامين مالي زنجيره‌اي به خبرنگار ايبِنا گفت: تامين مالي زنجيره‌اي امکاني است که عملياتي شدن آن را بايد به فال نيک گرفت زيرا بر اين اساس توليدکننده ديگر دغدغه تسويه با بانک را نخواهد داشت و قاعدتا  کمتر با بوروکراسي روبرو مي‌شود و به دنبال آن تا حدود زيادي کار براي توليدکنندگان و خريداران سهل‌تر صورت خواهد گرفت.

وي در ادامه اضافه کرد: طرح فوق پيش از اين هم در بازار مسکن اجرا مي‌شد، به اين شکل که بر فرض خريدار مسکن تعهدات وام ملک معامله شده را مي‌پذيرفت، پس از آن صاحب ملک وام را به او منتقل مي‌کرد. در اين ميان هم فشار کمتري به خريدار وارد مي‌شد و هم فروشنده ديگر دغدغه تسويه وام را نداشت. تامين مالي زنجيره‌اي با کمي اختلاف از همين مطلب سرچشمه گرفته است. به جاي اينکه پول داده شود و طرف با بانک تسويه کند و مجدد خريدار اقدام به دريافت وام کند و در اين ميان يکسري کارهاي بوروکراسي انجام دهد، در صورت مهيا بودن شرايط به خريدار منتقل مي‌شود. 

اين کارشناس اقتصادي در اين خصوص يادآور شد: مسئله فوق در زمان صرفه‌جويي مي‌کند و از ميزان بوروکراسي اداري مي‌کاهد، در نهايت هم فعاليت‌هاي مالي کمتري که هزينه‌بر هم محسوب مي‌شود، به وجود مي‌آورد. به نظر مي‌رسد، ايده خوبي است به شرط آنکه به درستي مورد اجرا قرار گيرد و جايي براي سوءاستفاده باقي نگذارد، در چنين وضعيتي توانايي دارد تا در امر توليد بسيار مورد بهره‌برداري قرار گيرد. 

بهادراني در اين رابطه تصريح کرد: موضوع ديگر اين است که تامين مالي زنجيره‌اي  برتوليد شغل هم تاثيرگذار خواهد بود و چنانچه همه چيز به درستي پيش رود بخشي از مشکلات کشور در اين خصوص برطرف خواهد شد. به عبارتي درصورتي که خريدار موفق به اخذ وام نشود، وقتي فروشنده يا توليده کننده به جاي او در امر دريافت وام ورود پيدا کند، بسياري از خريدهايي که تا به امروز شکل نمي‌گرفت با توجه به طرح مورد اشاره امکان‌پذير مي‌شود و به همين ترتيب توليد شغل هم رونق مي‌گيرد.

وي در اين رابطه افزود: تامين مالي زنجيره‌اي در کشورهاي ديگر هم عملياتي مي‌شود و با نتايج بسيار خوبي روبرو بوده است. کشور ما نيز بايد خود را با ساير کشورها تطبيق دهد، تا به امروز سيستم بانکي کشور اين امکان را به وجود نياورده بود، چنانچه اين امر مهيا شود، در واقع يک قدم به جلو گذاشته خواهد شد.