دولت از تصدي‌گري کنار بکشد

تاریخ انتشار : 1400/11/13

يک عضو کميسيون برنامه و بودجه گفت: دولت چنانچه درگير تصدي‌گري شود براي انجام سياست هدايت‌گري و حمايتي، منابع و امکاناتي برايش باقي نخواهد ماند.

جعفر قادري، نماينده مردم شيراز و عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي درباره اقدامات خانه ملت بابت کمک به جهش توليد براساس گفته‌هاي مقام رهبري به خبرنگار ايبِنا گفت: ايرادات طرح تسهيل فضاي کسب و کار از مصوبات مجلس برطرف شده و يکي از کارهايي محسوب مي‌شود که در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري در حال انجام است، از قبل هم ايشان اين طرح را به نوعي مورد تمجيد و تعريف قرار داده‌اند و از نمايندگان مجلس تشکر کرده بودند.

وي در ادامه بيان کرد: يکي از اقدامات ديگر که در دستورکار مجلس قرار دارد، بحث طرح تامين مالي توليد و زيرساخت‌ها است که بايد از ابزارها و روش‌هاي نوين استفاده کرد و راه‌هاي جديد را فراهم ساخت تا موانعي که براي تامين مالي بخش‌هاي زيرساختي و توليد وجود دارد، برطرف شود و از ظرفيت بازار پول و سرمايه نهايت استفاده به عمل آيد. از سوي ديگر نبايد فراموش کرد که دولت بايد خود را از تصدي‌گري کنار بکشد و بيشتر تسهيل‌کننده باشد، مجلس هم هر جا امکان کمک وجود دارد، نبايد دريغ ورزد تا دولت درگير مسائل تصدي‌گري و توليد نشود. 

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: ورود دولت در هر قضيه‌اي قابل قبول نيست و تا جاي ممکن بايد موانع مورد حذف قرار گيرد و شرايط جهت کسب و کار تسهيل شود. اصل را بايد بر اين گذارد که توليدکنندگان منافع خود را به خوبي تشخيص مي‌دهند و دولت  هر جا که منافع آنان را مغاير با جامعه ديد، بايد ورود پيدا کند و در جايي که هماهنگ و همراه است، تسهيل شود تا  بتوانند سود خود و جامعه را به نتيجه برسانند. بنابراين براي مديريت اين به هم ريختگي قانوني، مقررات‌زدايي را به طور جدي بايد دنبال شود و در حوزه‌هايي هم که خلاء قانوني وجود دارد، مجلس در صدد رفع آن بر آيد تا بخش غير دولتي بتواند از ظرفيت‌هاي خود به خوبي استفاده کند.    

نماينده مردم شيراز در خانه ملت در ادامه يادآور شد: خيلي از جاها دولت حضور دارد که دليلي بابت اين کار وجود ندارد. خودروسازي يکي از همين نمونه‌ها است که هنوز سهام خود را در شرکت‌هاي مرتبط  حفظ کرده و به عنوان يک حياط خلوت از آنها استفاده مي‌کند. چرا دولت در باشگاه‌هاي ورزشي دست به تصدي‌گري مي‌زند؟ بايد از اين فضاها خارج شود، حتي در گروه‌هاي دوم هم براي حضورش ضرورتي وجود ندارد، دولت مي‌تواند از سهام خود براي راه‌اندازي واحدهاي توليدي با نقش هدايتگري، حمايتي و تسهيل‌گري بهره ببرد. 

قادري در اين خصوص تاکيد کرد: دولت چنانچه درگير تصدي‌گري شود براي انجام سياست هدايت‌گري و حمايتي، منابع و امکاناتي برايش باقي نخواهد ماند. تنگ‌نظري‌ها يا نگاه‌هاي کوتاه بينانه‌اي در بخش‌هاي دولتي وجود دارد که حاضر به واگذاري نيست، اين نگاه بايد تغيير کند تا مجموعه دولت چابک شود.

  •