کاهش مطالبات غيرجاري بانک‌ها با تامين مالي زنجيره‌اي

تاریخ انتشار : 1400/11/18

نائب رئيس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق تهران گفت: تامين مالي زنجيره‌اي به دنبال افزايش بيشتر کارايي در تخصيص منابع مالي است که در ادامه مي‌تواند مطالبات غيرجاري بانک‌ها را نيز کاهش دهد.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا اظهار کرد: زيرساخت‌هاي طرح تامين مالي زنجيره‌اي در سامانه جامع تجارت مبناي عمل قرار گرفته که قرار است اين طرح در بستر آن انجام شود. 

وي ادامه داد: کاهش هزينه تمام شده محصولات و تسهيل تامين مالي بنگاه‌هاي توليدي و اقتصادي از اهداف اجراي اين طرح است و همچنين از انحراف منابع بانکي به بازارهاي غيرتوليدي و سفته‌بازانه جلوگيري مي‌کند و منابع را به سمت توليد سوق مي‌دهد. 

نايب رئيس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران تصريح کرد: تسهيل دسترسي توليدکنندگان به منابع بانکي نيز از ديگر مزاياي طرح تامين مالي زنجيره‌اي خواهد بود که عملا فاکتورهاي صوري را از بين مي‌برد و شفافيت را افزايش مي‌دهد. ضمن اينکه نظارت بر مصرف اعتبارات را در بنگاه‌هاي توليد تقويت و آن را نظام‌مند خواهد کرد. 

آرگون با بيان اينکه تورم در کشور ما بسيار بالاست، اظهار کرد: تورم موضوع بسيار مهمي است که معضل نياز به سرمايه در گردش بنگاه‌ها را هرروز تشديد مي‌کند، بنابراين تامين مالي بايد از اولويت‌هاي نظام بانکي باشد تا بنگاه‌هاي توليدي بتوانند نقدينگي مورد نياز خود را با کاهش هزينه‌هاي مالي يعني تسهيلات ارزان قيمت تامين کنند. ضمن اينکه بايد به صورت اعتباري کار کنند تا اينکه نقدينگي در دستشان بماند. 

نايب رئيس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران گفت: شايد اگر بخواهيم در همه زنجيره‌ها اين طرح را اجرايي کنيم سخت باشد که طبيعتا پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد. اين امر در حالي محقق مي‌شود که يکي از شاخص‌هاي مهم اقتصاد يعني تورم را کنترل کنيم چرا که اگر با اين روند افسارگسيخته جلو برود، تامين مالي بنگاه‌ها واقعا مشکل خواهد بود. به عنوان نمونه اگر امسال ۱۰۰ واحد پول نياز داشته باشيم با احتساب تورم ۴۰ درصدي سال بعد با همين منابع ۱۰۰ واحدي، توليد نصف خواهد شد و نياز به منابع مالي جديد خواهيم داشت. در نتيجه ريشه تورم بايد خشکانده شود. 

آرگون ادامه داد: ابزارهاي تامين مالي بايد به نوعي باشد که درگاه‌هاي واحدي هم داشته باشد که هر بانک و سازمان‌هاي ذي‌ربط براي خود سيستم مجزايي نداشته باشند. در واقع بايد در پلتفرم‌ها و نرم‌افزارها يکسان‌سازي صورت گيرد. 

به گفته وي، در تامين مالي بنگاه‌ها بايد به اين نکته توجه داشت که براي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط تسهيل بيشتري ايجاد کنيم چرا که قدرت تحمل پايين‌تر و آسيب‌پذيري بيشتري دارند. هرچند مزيت‌هاي خاص خود را هم دارند و مي‌توانند در اقتصاد نقش موثري داشته باشند.

نايب رئيس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني تهران گفت: در تامين مالي زنجيره‌اي نبايد تجارت را از توليد جدا کنيم چرا که اينها زنجيره‌هاي به هم مرتبط هستند و توليد بدون تجارت مفهومي پيدا نمي‌کند.