حذف معافيت ماليات سود سپرده بانکي از اشخاص حقوقي

تاریخ انتشار : 1400/11/23

رئيس سازمان امور مالياتي کشور از حذف معافيت ماليات بر سود سپرده‌هاي بانکي اشخاص حقوقي خبر داد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت اقتصاد، رئيس سازمان امور مالياتي کشور از شناسايي سه ميليون مؤدي مالياتي جديد در کشور از ابتداي امسال تاکنون خبر داد و گفت: قرار است افزايش درآمدهاي مالياتي سال آينده از محل همين مؤديان جديد باشد، نه اينکه فشار مضاعفي به مؤديان قبلي وارد شود.

داوود منظور در جلسه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي استان کرمانشاه، با بيان اينکه اخذ ماليات در کشور صرفاً بر اساس قانون خواهد بود و ريالي خارج از چارچوب قوانين مالياتي اخذ نمي‌شود، افزود: از همين رو نبايد نگراني بابت ماليات سال آينده وجود داشته باشد، زيرا قرار نيست هيچ اتفاق جديدي رخ بدهد.

معاون وزير اقتصاد و دارايي از سياست دولت سيزدهم براي برقراري عدالت مالياتي در کشور ياد کرد و افزود: امروز با وجود بانک‌هاي اطلاعاتي جامع و دسترسي به اطلاعات فعالين اقتصادي، فرار مالياتي ديگر کار آساني نيست.

منظور با اشاره به اينکه بخش بزرگ اقتصاد کشور بخش خاکستري است که تاکنون به هر شيوه‌اي از پرداخت ماليات اجتناب کرده بودند، يادآور شد: از ابتداي امسال تمرکز زيادي بر شناسايي مؤديان جديد داشتيم.

به گفته اين مسئول، در شرايطي که تا ابتداي امسال تنها شش ميليون مؤدي مالياتي در کشور داشتيم، از ابتداي امسال تاکنون سه ميليون مؤدي جديد شناسايي شده است.

وي معتقد است، با شناسايي اين موديان ديگر فشار به مؤديان منظم و قديمي کاهش خواهد يافت.

به گفته رئيس سازمان امور مالياتي بخش قابل توجهي از افزايش ماليات سال آينده از محل همين مؤديان جديد خواهد بود.

منظور هم‌چنين از اضافه شدن سه پايه مالياتي جديد شامل ماليات بر خانه‌هاي خالي، ماليات بر خانه‌هاي لوکس و باغ ويلاها و ماليات بر خودروهاي لوکس خبر داد و گفت: اين موضوع در ساليان قبل در قانون بودجه مي‌آمد؛ اما اجرايي نشده بود و حالا اجراي آن از سال آينده در دستور کار قرار دارد.

وي خاطرنشان کرد: دسترسي به اطلاعات اين بخش نيز با همکاري سامانه املاک و اسناد، وزارت راه و شهرسازي و نيروي انتظامي درباره خودروها صورت خواهد گرفت.

منظور همچنين از حذف معافيت ماليات بر سود سپرده‌هاي بانکي اشخاص حقوقي هم خبر داد که منبع جديدي خواهد بود و عنوان کرد: به علاوه از سال آينده دو درصد ماليات علي الحساب براي ارائه خدمات نيز منظور خواهد شد، زيرا اکنون بخش بزرگي از حوزه خدمات ماليات نمي‌دهند و پيش‌بيني مي‌شود از اين محل هفت تا هشت هزار ميليارد تومان درآمد حاصل شود.

رئيس سازمان امور مالياتي همچنين از اجراي فاز اول قانون پايانه‌هاي فروشگاهي تا پايان سال خبر داد که اين بخش نيز به کمک جلوگيري از فرار مالياتي خواهد آمد.

معاون وزير اقتصاد و دارايي در ادامه پيش‌بيني کرد تا پايان سال تحقق ۱۱۰ درصدي درآمدهاي مالياتي کشور را داشته باشيم و گفت: اين امر عمدتاً حاصل عوامل تورمي و بالا رفتن قيمت کالاها و به تبع آن ماليات بر ارزش افزوده اين بخش است.

موضوع ديگري که منظور به آن اشاره کرد در دستور کار قرار داشتن پنجره واحد مالياتي براي الکترونيکي شدن خدمات و کاهش مراجعات مردم بود.

کد خبر 5422547