ارتقاي کفايت سرمايه بانک‌ها؛ مهم‌ترين برنامه بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1400/11/27

نشست دوره اي رئيس کل بانک مرکزي با مديران عامل شبکه بانکي عصر امروز با محوريت بررسي آخرين وضعيت شاخص‌هاي پولي و عملکرد شبکه بانکي کشور در بانک مرکزي برگزار شد.

به گزارش ايبِنا، دکتر صالح آبادي در اين ديدار با اشاره به تصويب دستورالعمل احراز هويت غيرحضوري در جلسه ديروز شوراي عالي مبارزه با پولشويي بر ضرورت تسريع و تسهيل در ارائه خدمات بانکي به مردم تاکيد کرد.

رئيس کل بانک مرکزي همچنين به  مصوبه اخير شوراي پول و اعتبار در خصوص کفايت سرمايه بانکها اشاره کرد و گفت: ارتقاي کفايت سرمايه بانکها از مهمترين برنامه هاي بانک مرکزي است و در اين خصوص تدابير و تصميمات بسيار خوبي در شوراي پول و اعتبار اتخاذ شده است.

دکتر صالح آبادي با قدرداني از بانکهايي که نسبت به کنترل اضافه برداشت خود اقدام مي کنند افزود: موضوع اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزي، بطور جدي و با حساسيت پيگيري ميشود و بر اين اساس، بانکها بايد وضعيت نقدينگي خود را مديريت کنند و براي رفع ناترازي خود اقدام کنند.

رئيس کل بانک مرکزي در ادامه بر ضرورت تسهيل در پرداخت تسهيلات خرد به مردم توسط شبکه بانکي کشور تاکيد کرد و گفت: رويکرد شبکه بانکي در اين زمينه، بايد تسهيل گري در اعطاي تسهيلات خرد با توجه به رتبه اعتباري متقاضيان و در عين حال، مراقبت از بهداشت اعتباري بانک باشد.

دکتر صالح آبادي همچنين از مصوبه اخير هيات عامل بانک مرکزي مبني بر  بازنگري در ضوابط رشد مقداري ترازنامه بانک ها خبر داد.

وي در ادامه، بر لزوم رعايت دقيق نرخ سود سپرده ها و تسهيلات توسط بانک ها تاکيد کرد و گفت: عدم رعايت نرخ هاي اعلامي، علاوه بر آثار نامطلوب در اقتصاد کشور، به زيان نظام بانکي خواهد بود و ناترازي بانکها را به دنبال خواهد داشت و بانک مرکزي اين موضوع را با جديت پيگيري و کنترل مي کند.

دکتر صالح آبادي در پايان با اشاره به محورهاي اصلي اصلاح نظام بانکي گفت: اصلاح رابطه مالي دولت با بانک ها و بانک مرکزي، اصلاح رابطه بانک مرکزي با بانک ها و اصلاح رابطه بانک ها با مردم سه ضلع مهم اصلاح نظام بانکي کشور است که پيگيري خواهد شد. 

در ابتداي اين نشست نيز برخي مديران عامل بانک ها به ارائه ديدگاه هاي خود درباره موضوعات مطرح شده در جلسه پرداختند.