سندباکس بانک مرکزي تصويب شد

تاریخ انتشار : 1400/12/08

چارچوب نظام محيط‌ آزمون تنطيم‌گري بانک مرکزي با استناد به مواد (۱۰) و (۱۱) قانون پولي و بانکي کشور و با عنايت به مصوبه جلسه شماره ۸۸ کميسيون عالي تنظيم مقررات شوراي عالي فضاي مجازي توسط هيئت عامل بانک مرکزي تصويب شد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، هيات عامل اين بانک با استناد به مواد (۱۰) و (۱۱) قانون پولي و بانکي کشور و با عنايت به مصوبه جلسه شماره ۸۸ کميسيون عالي تنظيم مقررات شوراي عالي فضاي مجازي در خصوص دستورالعمل ايجاد نظام مديريت يکپارچه محيط‌ هاي آزمون تنظيم‌گري کسب‌ و کارهاي نوآورانه در فضاي مجازي و در راستاي اجرايي کردن مصوبه هيئت دولت و تسهيل تنظيم‌ گري براي کسب‌ وکارهاي ارائه کننده خدمات و محصولات پولي، بانکي و مالي نوآورانه، چارچوب نظام محيط‌ آزمون تنطيم‌گري بانک مرکزي را مورد بررسي و تصويب قرار داد. 

در اين چارچوب، شوراي راهبري بالاترين رکن نظام محيط آزمون تنظيم‌ گري بانک مرکزي معرفي شده است که مسئوليت سياستگذاري، هدايت و راهبري اين محيط آزمون را بر عهده دارد. 

حمايت از ايده هاي نوآورانه؛ تسهيل و تسريع در عملياتي شدن محصولات و خدمات نوآورانه در صنعت بانکداري، بهينه سازي فرآيند تنظيم گري و مقرره نويسي براي فناوري هاي نوين مالي (فين تک ها) از جمله مزاياي راه‌اندازي اين سندباکس به شمار مي رود.

مطابق اين چارچوب، فناوران مالي مي‌توانند طرح‌هاي نوآورانه خود را براي حضور در سندباکس به دبيرخانه شوراي راهبري ارسال کنند و در صورت احراز شرايط تعيين شده وارد محيط آزمون شوند.

گفتني است، شرکت ملي انفورماتيک به عنوان متولي ايجاد، اجرا و پايش سازوکارها و فرآيندهاي اين محيط معرفي شده است.