تسهيلات تکليفي در قالب لايحه دولت تصويب مي‌شود

تاریخ انتشار : 1400/12/11

عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت: مصوبات تسهيلات تکليفي بانک‌ها به کميسيون برگشت تا در قالب همان لايحه دولت به تصويب در آيد.

محمد صفايي دلوئي، عضو کميسيون اقتصادي و نماينده مردم گناباد و بجستان در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌‎وگو با خبرنگار ايبِنا درباره تسهيلات تکليفي مجلس در قالب لايحه بودجه براي بانک‎‌ها گفت: مصوبات تسهيلات تکليفي بانک‌ها  به کميسيون برگشت تا در قالب همان لايحه دولت به تصويب در آيد.

وي در ادامه اضافه کرد: ساختار بانکي کشور از چالش‌هايي رنج مي‌برد که نياز به توجه جدي دارد، از جمله چالش‌ها مي‌توان به بنگاه‌داري توسط اين موسسات اقتصادي اشاره کرد. نياز است بانک ها هر چه زودتر از اين حوزه خارج شوند تا منابع‌شان براي تسهيلات در بخش توليد آزاد باشد. نکته بعدي هم تناسب بين تسهيلات بانک‌ها با توان‌ آنهاست. 

اين عضو کميسيون اقتصادي در اين رابطه اظهار داشت: مشکل بعدي ديده شدن توليد شغل در وام‌هاي يکصد ميليون توماني است. بخش اعظم اين وام‌ها تبديل به اشتغال نخواهد شد، بنابراين نياز است آن را در صحن و با استفاده از تبصره ۱۸ اصلاح کرد. بانک‌ها بايد نسبت به اين موضوع اعتراض کنند و رقم تسهيلات بانکي براي توليد اشتغال نبايد کمتر از ۲۰۰ ميليون باشد.

نماينده گناباد و بجستان در خانه ملت درباره افزايش تورم در نتيجه تصويب تسهيلات تکليفي براي بانک‌ها بيان کرد: تسهيلات تکليفي موجب اضافه برداشت بانک‌ها خواهد شد که در نتيجه آن پول پرقدرت توليد مي‌شود و اين مسئله به ضرر طبقات ضعيف جامعه است. رئيس کل بانک مرکزي براي رياست مجلس نامه‌اي بنويسد و در آن توضيح دهد که ضرر اختصاص صد ميليون تومان براي توليد شغل از فايده آن بيشتر خواهد بود. 

صفايي دلوئي در ادامه يادآور شد: کميته امداد به روستائيان صد ميليون تومان وام مي‌دهد، با اين پول ۱۰ گوسفند مورد خريداري قرار مي‌گيرد که خريدار با وجود خشکسالي‌ها دچار خسارت مي‌شود و در نهايت او که تا ديروز تنها يک فرد بيکار محسوب مي‌شد با اين تدبير به يک آدم بيکار بدهکار تبديل شده است که زمان بيکاري حداقل بدهي نداشت. بحث‌هايي از اين جنس را بايد مديريت کرد تا کار به اينجا ختم نشود.

وي راهکار خود را دراين رابطه چنين مطرح کرد: بهترين راه اين است که وام توليد شغل از ۱۰۰ تا ۳۰۰ ميليون در نظر گرفته شود. بعضي از مشاغل مانند مشاغل خانگي حتي با ۵۰ ميليون تومان هم امکان توليد دارد، البته شامل تمام مشاغل خانگي هم نمي‌شود. در حوزه انتخابيه من يکي از آقايان کار گليم‌بافي انجام مي‌دهد که با ۱۰ ميليون سرمايه هم مي‌تواند اين کار را به نتيجه برساند، قاعدتا مشاغل بزرگ‌تر نياز به تسهيلات بيشتري دارد.