مناطق آزاد از ماليات بر ارزش افزوده معاف شدند

تاریخ انتشار : 1400/12/15

دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد از حذف ماليات بر ارزش افزوده مناطق آزاد در لايحه بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و خواستار حذف اين پايه مالياتي از قانون ماليات بر ارزش افزوده شد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني نوبت اول امروز شنبه (۱۴ اسفندماه) مجلس و در جريان بررسي موارد ارجاعي از کميسيون تلفيق در بخش درآمدي لايحه بودجه ۱۴۰۱، با ۱۲۳ رأي موافق، بند (ش) تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ را حذف کردند.

مشاور رئيس جمهور پيش از اين نقض مقررات و قوانين مرتبط با معافيت‌هاي مالياتي و گمرکي در مناطق آزاد را موجب کاهش انگيزه و دلسردي توليدکنندگان و سرمايه‌گذاران دانسته و عنوان کرده بود: در شرايطي که برخي از کشورهاي همجوار، مناطق آزاد اقتصادي بزرگي ايجاد کرده‌اند تا سرمايه گذاران ايراني را جذب کنند، يکي از قوانين مهم نقض شده که مي‌تواند منجر به فرار سرمايه گذار از کشور شود، قانون ماليات بر ارزش افزوده است که هم خلاف قانون است و هم خلاف شرع و تا آخر امسال تلاش مي‌کنيم که اين قانون براي سرمايه گذاران و توليدکنندگان مناطق آزاد ملغي شود.

حال با پيگيري و تبيين دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اخذ ماليات بر ارزش افزوده از سرمايه گذار و مصرف کننده در مناطق آزاد تجاري صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي مخالفت کردند و به اين ترتيب در سال ۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاري- صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي مشمول پرداخت ماليات بر ارزش افزوده نخواهند بود.

اميد است با اين اقدام مثبت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و پيگيري‌هاي دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد در سال آتي اين موضوع در ماده ۱۰ قانون ماليات بر ارزش افزوده نيز اصلاح شود.