۵ بانک ديگر به طرح تامين مالي زنجيره‌اي پيوستند

تاریخ انتشار : 1400/12/17

تفاهم‌نامه تأمين مالي زنجيره‌اي بين وزارت صمت با ۵ بانک عامل امضا شد و تعداد بانک‌هاي مجري طرح به ۱۲ بانک افزايش يافت.

به گزارش ايبِنا، سيدمهدي نيازي در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه تأمين مالي زنجيره‌اي با ۵ بانک عامل و رونمايي از سامانه مديريت پرداخت بانک تجارت براي تأمين مالي زنجيره‌اي در صنعت خودرو، ضمن بيان اين مطلب، افزود: تأمين مالي زنجيره‌اي، مصداقي از هماهنگي تيم اقتصادي دولت است و سهولت دسترسي به منابع، هدايت نقدينگي و کاهش انحراف از منابع از دستاوردهاي اين طرح خواهد بود.

ابلاغ مصوبه تأمين مالي زنجيره‌اي در ستاد هماهنگي اقتصادي دولت

وي در ادامه سخنان خود با بيان اين‌که مصوبه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت در خصوص تأمين مالي زنجيره‌اي ابلاغ شد، اضافه کرد: با اين مصوبه اين نوع تأمين مالي با جديت ويژه در دستور کار دولت قرار گرفت و بانک مرکزي نيز دستورالعمل‌هاي لازمه را ابلاغ کرد.

رصد و پايش تأمين مالي در شبکه بانکي کشور

معاون هماهنگي و محيط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اين‌که موضوع رصد و پايش تأمين مالي در شبکه بانکي کشور به صورت ويژه در دستور کار است، توضيح داد: اقدامات بنيادي و زيرساختي انجام شده و سيستم‌هاي اطلاعاتي دستگاه‌هاي اجرايي در اين حوزه به هم لينک( مرتبط) شده است.

پرداخت تسهيلات مبتني بر فاکتورهاي سامانه جامع تجارت

نيازي با بيان اين‌که رصد و ثبت فاکتورهاي معاملات در سامانه جامع تجارت انجام مي‌شود، ادامه داد: اين موضوع بر اساس مصوبه اي است که در سطوح مختلف حاکميتي، معاون اول رئيس جمهور و بانک مرکزي ابلاغ شده است و پرداخت تسهيلات مبتني بر همين فاکتورهاي ثبت شده خواهد بود.

وي در خصوص تفاهم‌نامه با ۵ بانک کشاورزي، توسعه تعاون، آينده، ايران‌زمين و خاورميانه، بيان کرد: اين تفاهم‌نامه‌ها در خصوص تأمين مالي زنجيره‌اي و همچنين موضوع پرداخت تسهيلات مبتني بر اساس استعلام فاکتورها از سامانه جامع تجارت است.

گفتني است در دي‌ماه امسال، ۷ بانک عامل با همکاري و تعامل بانک مرکزي و وزارت امور اقتصادي‌ودارايي به صورت پايلوت اين طرح را آغاز کردند که در ادامه ۵ بانک کشاورزي، توسعه‌تعاون، آينده، ايران‌زمين و خاورميانه نيز به اين بانک‌ها اضافه شدند و امروز تفاهم‌نامه‌هاي مربوطه را امضا کردند. در مجموع تاکنون ۱۲ بانک در طرح تأمين مالي زنجيره‌اي مشارکت دارند.