اقدام در ۱۰ بازار براي کنترل نقدينگي و نرخ ارز

تاریخ انتشار : 1400/12/23

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت:براي کنترل نقدينگي و نرخ ارز اقدام به فعاليت بر روي ۱۰ نوع بازار کرده‌ايم که تا اين لحظه اقدامات ما بر روي سه بازار عملياتي شده و باقي بازارها هم در دست اقدام است.

به گزارش ايبِنا، سيد رضا فاطمي امين در استوديو نگاه يک شبکه اول سيما تورم را بيماري سال‌هاي سال ايران عنوان کرد و افزود: نقدينگي، رشد نقدينگي، افزايش نرخ کالاهاي وارداتي، تغيير نرخ ارز و کاهش توليد سبب افزايش تورم مي‌شوند.

او ادامه داد: براي کنترل تورم نيازمند مديريت نقدينگي هستيم پس بايد به نرخ ارز ثبات ببخشيم و توليد را افزايش دهيم البته اصلاح ساختار بازارها هم از نکاتي است که بسياري بر روي آن چشم مي‌پوشند.

آقاي فاطمي امين تصريح کرد: اگر نقدينگي اصلاح شود تقاضا کاهش مي‌يابد و با افزايش توليد، عرضه و تقاضا برابر مي‌شود و تورم پديد نمي‌آيد.

وزير صمت گفت: براي کنترل نقدينگي، نرخ ارز و بازارها اقدام به فعاليت بر روي ۱۰ نوع بازار کرده‌ايم، که تا اين لحظه اقدامات ما بر روي سه بازار عملياتي شده و باقي بازارها هم در دست اقدام است.

وي افزود: يکي از اين بازارها، بازار کالاهاي واسطه‌اي يا نهايي است، عموماً کالاهاي مصرفي ما مانند يخچال، تلويزيون و ساير اقلام مصرفي خانوار است.

او درج قيمت بر روي کالاها را در ديگر کشورها، يک نوع تخلف عنوان کرد و افزود: درج قيمت مصرف کننده بر روي کالا تخلف است و قاعده اين است که قيمت مصرف کننده بايد در فروشگاه و بر روي قفسه درج شود، زيرا درج قيمت بر روي کالا، ناگواري‌هايي را پيش مي‌آورد که سبب تخلف مي‌شود.

فاطمي امين به عنوان مثال تصريح کرد: مشاهده مي‌شود که توليد کننده‌اي بر روي کالاي خود (تخم مرغ) مثلا قيمت ۷۵ هزار تومان درج مي‌کند و توجيه او اين است که کالا را در بسته بندي شکيلي عرضه مي‌کنم پس مي‌توانم کمي گرانتر بفروشم، اما تخلف وقتي شکل مي‌گيرد که اين توليد کننده به مغازه و يا محل عرضه عمومي محصول مي‌گويد، اگر فقط محصول توليدي من را در مغازه بفروشيد به شما ۴۰ درصد تخفيف مي‌دهم اين تخفيف‌هاي اغواکننده تخلف محسوب مي‌شود.

وزير صمت افزود: گاهي مشاهده مي‌شود که نظام توزيع کالا به توليدکننده مي‌گويد بر روي کالا و محصول، فلان قيمت را درج کند اگر از فلان قيمت کمتر باشد محصول را نمي‌خرد اين هم نوعي ديگر از تخلف است حال قصد ما اين است که کالاها با نرخ توليد کننده عرضه شود البته اين پروژه ۷ الي ۸ ماه طول خواهد کشيد و ما در حال حاضر سه ماه از اجراي اين پروژه را پشت سر گذاشته‌ايم و ۳۴ گروه محصول را طي ۴ مرحله به اين چرخه وارد کرده ايم طبق محاسبات ما تا آخر تير ۱۴۰۱ تمامي محصولات وارد اين چرخه مي‌شوند.