سرمايه‌گذاري‌هاي اشتغال‌آفرين در دستورکار کشورهاي گروه ۲۴

تاریخ انتشار : 1401/01/31

رييس کل بانک مرکزي گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده است در صورت رفع تحريم‌ها، ظرفيت توليد نفت خود را متناسب با شرايط بازار تنظيم کند زيرا اين اقدام به بهبود چشمگير سرمايه‌گذاري‌ها منجر مي‌شود.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، علي صالح‌آبادي رئيس‌کل بانک مرکزي در نشست روساي‌کل بانک‌هاي مرکزي کشورهاي عضو گروه ۲۴ ( G۲۴)، وظيفه اصلي نهادهاي پولي و مالي بين‌المللي را احياي اقتصادي جوامع آسيب‌ديده از کرونا و تقويت شاخص‌هاي مرتبط با توسعه پايدار کشورهاي برشمرد و گفت: بهبود و هدايت سرمايه‌گذاري‌هاي مولد به سمت اشتغال‌آفريني بايد به منظور افزايش رشد اقتصادي در دستور کار کشورهاي گروه ۲۴ قرار گيرد.

وي در اين نشست که بصورت مجازي برگزار شد، تصريح کرد: اقدامات نهادهاي مالي بين‌المللي بايد بر تقويت تجارت خارجي، حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي پايدار و خلق فرصت‌هاي اشتغال با توجه به مزيت‌هاي نسبي کشورهاي در حال توسعه متمرکز باشد.

رئيس‌کل بانک مرکزي در اين جلسه که محوريت بحث‌هاي آن « بهبود اقتصاد پايدار و فراگير» بود با اشاره به ضرورت تقويت ارزش پول‌ ملي کشورهاي در حال توسعه، حمايت عملي از بازارهاي نوظهور و ترويج مبادلات بازرگاني و تجاري ميان آنان تصريح کرد: اتخاذ راهکار تعميق و توسعه مناسبات دو و چندجانبه بين‌المللي ميان کشورهاي عضو گروه ۲۴ بايد براي مقابله با هرگونه بحران‌هاي احتمالي در دستور کار قرار بگيرد و نهادهاي مالي همچون صندوق بين‌المللي پول هم موظفند طبق وظايف ذاتي‌شان، نقش محوري خود را در اين زمينه ايفا کنند.

صالح‌آبادي همچنين با اشاره به ضرورت سرمايه‌گذاري‌هاي مولد کشورهاي صادرکننده نفت در امور زيربنايي ملي و توسعه زيرساخت‌ها گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده است در صورت رفع تحريم‌ها، ظرفيت توليد نفت خود را متناسب با شرايط بازار تنظيم کند زيرا اين اقدام به بهبود چشمگير سرمايه‌گذاري‌ها منجر مي‌شود.
 
رئيس‌کل بانک مرکزي کشورمان در اين نشست بين‌المللي همچنين تصويب اخير صندوق ثبات و احياي اقتصادي در اين گروه بين‌المللي را ابزاري موثر براي اصلاح ساختار تامين مالي اعضا در حوزه‌هاي کليدي برشمرد.

گفتني است رياست سالانه گروه۲۴ که تا سال پيش به مدت يکسال برعهده جمهوري اسلامي ايران بود از اکتبر ۲۰۲۱ به کشور عضو گواتمالا سپرده شده است.

اعضاي گروه۲۴ از سه منطقه آسيا، آفريقا و آمريکاي لاتين هستند و در سال هاي گذشته نيز چهار کشور ديگر نيز به آن اضافه شده اند. در اين گروه مالي و پولي بين‌المللي، کشورهاي جمهوري اسلامي ايران، هند، آفريقاي جنوبي، ونزوئلا، الجزاير، آرژانتين، برزيل، کلمبيا، کنگو، ساحل عاج، اکوادور، مصر، اتيوپي، گابن، غنا، گواتمالا، هائيتي، کنيا، نيجريه، لبنان، مکزيک، مراکش، پاکستان، پرو، فيليپين، سريلانکا، سوريه، ترينيداد و توباگو، عضو هستند.

هم اکنون کشور چين عضو ناظر ويژه و کشورهاي آنگولا، اندونزي، عربستان سعودي و امارات متحده عربي هم ساير اعضاي ناظر گروه۲۴ هستند.

  • انتشار:پوريا صادقي
  •