تسهيل تامين مالي دانش‌بنيان‌ها

تاریخ انتشار : 1401/02/26

مديرعامل بانک ملي ايران از افتتاح شعب بانکي تخصصي شرکت‌هاي دانش‌بنيان در اين بانک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايبنا، محمدرضا فرزين مديرعامل بانک ملي ايران در مراسم افتتاحيه شعب تخصصي شرکت‌هاي دانش‌بنيان ضمن تشکر از همکاران خود در بانک ملي اظهار داشت: امروز توانستيم اين شعبه را به عنوان شعبه مشاوره براي شرکت‌هاي دانش بنيان افتتاح کنيم تا بتوانيم در سال جاري بخش عمده اي از شرکت هاي دانش بنيان را هم از لحاظ تامين مالي آن مشارکت کنيم و هم در مشاوره هاي تامين مالي آن ها، اقدام لازم را انجام دهيم. 

وي با تاکيد بر اينکه ماهيت شرکت‌هاي دانش بنيان به گونه‌اي است که در مراحل مختلف بلوغ و رشدي که قرار دارند، با تامين مالي و موضوعات مختلفي نيز روبرو هستند، اظهار داشت: به همين دليل بايستي يک الگوي پويايي براي تامين مالي آن ها داشته باشيم. اين مرکز را راه‌اندازي کرديم تا خدمات مالي مناسبي به آنها ارائه دهيم و درنهايت در جهت تحقق شعار سال گام موثري برداريم.

وي با بيان اينکه اميدوارم اين شعبه در همکاري با ساير شعب ما، رويه‌ها را تسهيل و زمان را کوتاه کند تا در نهايت در شکل‌گيري شرکت‌هاي دانش‌بنيان بستر مناسب تسهيل شود، تصريح کرد: به دليل تفاوت‌هايي که در ساختار شرکت‌هاي دانش‌بنيان وجود دارد، بسته‌هاي حمايتي و تسهيلات براي آنها متفاوت است. ايده يا فکر يا دانش در کشور ما به دليل سابقه تمدني که داريم زياد توليد مي شود ولي مهم است که اين ايده به يک محصول تجاري تبديل شود و براي اينکه به يک محصول تجاري تبديل شود، نياز به تامين مالي دارد. بنابراين با توجه به اينکه مي دانيم در سال هاي گذشته در کشورمان در اين خصوص اقدامات خوبي انجام شده است،  اعتقاد دارم که اگر بانک ها هم در حوزه تامين مالي اين شرکت ها، ورود و دقت بيشتري داشته باشند، نتايج مطلوبي حاصل خواهد شد.

مديرعامل بانک ملي ايران در حاشيه اين مراسم در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: کسب و کار شرکت هاي دانش بنيان با ساير شرکت ها متفاوت است و در مرحله تاسيس با خطرات بسيار زيادي در خصوص شسکت مواجه هستند و به همين دليل نظام بانکي آن ها را تامين مالي نمي کند مگر اينکه به مرحله بلوغ برسند و بزرگ شوند و نظام بانکي آن ها را تامين مالي کند. نظام بانکي براي تامين مالي به وثيقه و حسن شهرت نياز دارد اين در حالي است که شرکت هاي دانش بنيان هم دارايي هاي کمتري دارند چون سرمايه آن ها دانش است که قابل ارزش گذاري پولي نيست و هم اينکه بسيار جوان هستند و تامين مالي آن مشکل است. در نتيجه بايستي به دنبال مدل جديدي براي تامين مالي آن ها باشيم.

به گفته فرزين: هدف اصلي اين مرکزي که امروز افتتاح شده، مشاوره تامين مالي است. يعني ما به شرکت هايي که اينجا مراجعه کردند با تشخيصي که مي دهيم که در چه مرحله هستند، از روش هاي مختلفي براي تامين مالي آن ها استفاده مي کنيم. 

وي افزود: اين اقدام در بانک ملي شروعي خواهد بود براي ورود بيشتر نظام بانکي در خصوص تامين مالي شرکت هاي داشن بنيان و انشاالله فرمايشات مقام معظم رهبري را با همکاري يکديگر، بتوانيم محقق کنيم.