شناسايي ۷۰۰ شرکت دانش بنيان در صنعت آب و برق

تاریخ انتشار : 1401/03/03

مديرعامل شرکت مادرتخصصي ساتکاب با اشاره به وجود 700 شرکت دانش بنيان در صنعت آب و برق گفت: تجاري سازي و استفاده مردم و صنعت از اين محصوات، مهمترين چالش هاي اين شرکت ها است.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز ميان مرکز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري و شرکت ساتکاب تفاهم نامه‌اي امضا شد.

نياز به چهار نوع شرکت دانش بنيان در صنعت آب برق / نقش حلقه واسطه بين ذينفعان نظام برنامه ريزي را ايفا مي‌کنيم

در ابتداي اين نشست سيدمهدي پاکذات، رئيس مرکز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري با اشاره به نقش مهم شرکت ساتکاب در تأمين کالاي آب و برق گفت: با توجه با توجه به اهميت آمايش و تاکيد رهبر انقلاب به توجه آمايش سرزمين و نقش محوري مرکز توسعه و آينده نگري در خصوص انجام مطالعات پشتيبان تدوين سند ملي آمايش و نقش آفريني که در نهايت منجر به تصويب سند ملي آمايش در اسفندماه ۱۳۹۹ شد، نقش جديدي از طرف سازمان برنامه به مرکز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري در سال جاري داده شده و آن هم کمک به استقرار و پياده سازي سند ملي آمايش سرزمين است.

وي ادامه داد: موضوع اول کمک به تحقق الزامات سند ملي آمايش است. بند يازدهم اين الزام به وزارت نيرو مربوط مي‌شود که وزارت نيرو مکلف است با همکاري وزارت جهادکشاورزي، وزارت صمت، سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان و سازمان برنامه و بودجه کشور و با توجه به مفاد سند نسبت به تهيه پيش نويس مصوبه آب قابل برنامه ريزي، ظرف مدت يک سال و بازنگري آن در دوره‌هاي حداقل ۵ ساله اقدام و براي بررسي به کميسيون و تصويب به شوراي عالي آمايش سرزمين ارائه کند.

پاکذات با بيان اينکه مورد ديگري که در مرکز پيگيري مي‌کنيم مربوط به تصوير مطلوبي که در افق سند ۱۴۲۴ در مرکز تصويب شد، افزود: در پايان بازه زماني سند آمايش سرزميني تصوير مطلوبي براي سطح ملي کشور ترسيم شده و ما در مرکز به دنبال اين هستيم که وضوح سند را در بخش‌هاي مختلف بيشتر کنيم. اين تصوير هم ترسيم نمي‌شود جز کمک به مطالعات آينده نگري و آينده نگاري. ما اين آمادگي را داريم که در بخش برق و آب، چنين تصويري را براي آينده کشور ترسيم کنيم تا مشخص شود که در آينده بايد به سراغ چه فناوري‌هايي برويم که از همين الان به فکر ساخت کالاهاي مورد نياز و تأمين مالي مربوطه باشيم.

وي با بيان اينکه اين مطالعات مي‌تواند در گروه آمايش سرزمين ما انجام شود، ادامه داد: در مرکز يکي از ۵ گروه پژوهشي ما گروه آينده نگري و فناوري‌هاي نوين است که در سال جاري ما به عنوان نقش خودمان در تحقق شعار سال، مأموريتي را در اين گروه تعريف کرديم که درواقع تدوين نظام مسائل شرکت‌هاي دانش بنيان و اقتصاد دانش بنيان است.

پاکذات با اشاره به اينکه شرکت ساتکاب اگر بخواهد در حوزه دانش بنيان با نگاه آينده نگرانه نگاه کند، به چهار نوع شرکت دانش بنيان و استارتاپ نياز دارد، تصريح کرد: نوع اول شرکت‌هاي دانش بنياني که در حوزه توليد کار مي‌کنند. يک چيزي که به ذهن ما مي‌رسد، بحث شرکت‌هاي استارتاپي است که در بحث لجستيکي و فين تک و بخش تحريمي مي‌توانند کمک کنند تا بخش تأمين و تهيه کالاها با سهولت بيشتري اتفاق بيفتد. مدل سومي نياز ما استارتاپ‌هايي هستند که در موضوع کلان داده کار مي‌کنند. دسته چهارم شرکت‌هايي هستند که در حوزه‌هاي مديريتي همچون منابع انساني، برنامه ريزي لجستيک و … مي‌توانند به ما کمک کنند.

مدير مرکز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري در پايان سخنان خود مطرح کرد: در جلساتي که در سازمان برنامه و بودجه تشکيل شد، بنا شد تا نقش حلقه واسطه بين ذينفعان نظام برنامه ريزي خارج از دستگاه‌هاي اجرايي دولتي را مرکز پژوهش‌ها و توسعه آينده نگري ايفا کند و بتواند از دغدغه و ايده‌هاي آن‌ها استفاده کند.

شناسايي ۷۰۰ شرکت دانش بنيان حوزه آب و برق / مسأله حفظ نيروهاي نخبه

در ادامه مراسم مجتبي اکبري، مديرعامل شرکت ساتکاب با بيان شرکت ساتکاب از دهه ۳۰ در حوزه‌هاي ساخت، مديريت ساخت و توليد کالاي آب و برق فعاليت مي‌کند، گفت: شرکت‌هاي همچون بزرگي ايران ترانسفور به صورت غير مستقيم و شرکت صنايع آب و برق کشور مشغول خدمت رساني در کشور عزيزمان هستند.

وي افزود: طي چندسال گذشته تحريم‌هاي ظالمانه مشکلات زيادي را براي آب و برق ما ايجاد کرد، اما چندين ثبت اختراع داريم که به عنوان مثال در شرکت ايران ترانسفو به زودي معرفي مي‌شود. در بحث هوشمند سازي و ارائه الگوي مصرف با استفاده از هوش مصنوعي هست که شرکت‌هاي دانش بنيان مشغول کار در اين حوزه هستند. شفافيت موضوع نياز به اين هست که کارهاي هوشمندسازي فناورانه در اين مجموعه قرار بگيرند مثل دستگاه‌هاي آي تي و کنتورهاي هوشمند.

اکبري تصريح کرد: ساتکاب بحث ساماندهي شرکت‌هاي دانش بنيان اين حوزه را هم بر عهده دارد و ۷۰۰ شرکت در اين حوزه شناسايي شدند و بحث‌هاي مزايده‌اي دارند. اين شرکت‌هاي دانش بنيان با چالش‌هايي مواجه شدند. مسئله اين است محصول خود را بايد تجاري سازي کنند تا مردم از آن استفاده کنند، همين محصولي که شرکت‌هاي دانش بنيان توليد مي‌کنند، توسط شرکت‌هاي چيني از ما کپي برداري مي‌شود و در بحث تجاري سازي مشکل داريم.

مديرعامل ساتکاب بيان کرد: اگر قرار است اتفاقي در صنعت بيفتد، نياز به تجاري سازي محصولات داريم. به همين منظور يک نظامنامه قوي مي‌خواهيم که بايد در کميسيون اقتصاد تصويب شود و نياز داريم که کار پر قدرتي انجام شود.

اکبري خاطرنشان کرد: در هفدهم بهمن ۱۴۰۰، موضوع توسعه‌اي شدن شرکت ساتکاب را پيگيري کرديم. يعني شرکت ساتکاب در شرکت‌هاي دانش بنيان مي‌تواند ۴۹ درصد سرمايه گذاري کند و بعد از پنج سال هم به همان شرکت‌هاي مربوطه واگذار کنيم.

وي در پايان سخنان خود اظهار کرد: ما نيازمند اين هستيم که صنعت آب و برق يک صنعت نوآورانه و هوشمندانه بشود. بايد نخبه‌ها را در کشور حفظ کنيم و مسئله صنعت آب و برق نيز همين است و شرکت اعتقاد به مديريت دانش همه جانبه دارد. اين مسأله ماست که چگونه مي‌توانيم نخبگان را حفظ کنيم.

کد خبر 5497153